Plakatstafett för djuren samtidigt som den olympiska fackelstafetten

Imorgon lördag, den 19 maj, startar den olympiska fackelstafetten som ska gå genom England fram till OS. Samtidigt startar aktivister från Djurens Rätt en stafett genom Stockholm för att uppmärksamma djurs rätt att slippa utnyttjas av människor. Elva personer kommer att avlösa varandra springandes med två plakat hängandes över axlarna.

Vad vi vet är det första gången som en plakatstafett anordnas i Sverige. Stella Nordqvist, som är aktiv i Djurens Rätt Stockholm, springer inledningssträckan tillsammans med sin hund:

- Alla som har hund vet hur mycket de kan uppskatta att springa runt. De flesta djur som föds upp för att bli mat i Sverige måste dock leva hela sina liv inomhus i trånga miljöer. Vi springer för alla dessa djurs skull, säger Stella Nordqvist.

Det plakat som hänger på löparnas mage är en bild på ett grisansikte bakom galler målade av konstnären Anna-Lena Thomsson. Plakatet på ryggen har texten ”Äter du inte hundar? Varför då äta grisar?”

- Grisar och andra djur som föds upp för att ätas är likt hundar kännande och upplevande individer. Vi vill uppmärksamma den dubbelmoral som finns i att vissa djur ses som familjemedlemmar och andra ses som mat. Inga djur bör ses som mat, säger Malte Lindstam, förbundssekreterare i Djurens Rätt och initiativtagare till plakatstafetten.

Turen går från Stockholm Stadion, runt genom centrum och avslutas vid Råsunda Stadion i Solna. Aktivisterna kommer att springa olika långa sträckor och bytas av på olika platser i centrum. Den totala distansen blir hela 56 km och stafetten beräknas pågå från kl 8 till ca kl 14.30.

Plats (start): Stockholm Stadion, ingången vid Klocktornet.
Tid (start): Lördag 19 maj kl 08.00

Direktrapportering från stafetten kommer att ske på http://twitter.com/#!/DjurensRatt.

Malte Lindstam
Förbundssekreterare, Djurens Rätt

Stella Nordqvist
Djurens Rätt Stockholm

De flesta djur som föds upp för att bli mat i Sverige måste leva hela sina liv inomhus i trånga miljöer. Vi springer för alla dessa djurs skull.
Stella Nordqvist, Djurens Rätt Stockholm