Djurgården Fotboll implementerar digital plattform för idéutveckling

Djurgården Fotbolls ambition är att alltid ligga steget före och vara den förening i Sverige som utvecklar svensk fotboll mest. Nu tar vi föreningsutvecklingen ett steg längre och bjuder in våra intressenter att utveckla föreningen med hjälp av en öppen digital plattform.

Djurgården Fotboll har ca 12 000 medlemmar och är därmed Sveriges största fotbollsförening. Sedan 2006 har vi arbetat med projektet Djurgårdsandan, en verksamhet som aktivt arbetar med ungdomar genom engagemang för hälsa, integration och mot kriminalitet, samt främjande av en positiv supporterkultur. Plattformen kommer att testas inom ramen för vårt CSR-arbete för att senare förhoppningsvis kunna användas för att utveckla andra verksamheter i Djurgården Fotboll. Ambitionen är att detta ska ge föreningen en bättre uppfattning om våra intressenters (medlemmar, föräldrar och ledare i ungdomsfotbollen, ideella etc.) önskemål om utvecklingsområden. Plattformen, som vi inom DIF kallar för DIFNET, kommer att integreras på dif.se. DIFNET är en förkortning som står för DIF-Interna-Intressentnätverk. Plattformen ska bidra till en bättre kommunikation och återkoppling mellan förening och intressenter. Djurgården och idrottsföreningar har ovanligt lojala medlemmar men i de fall man inte utvecklar kommunikations- och interaktionskanalerna så riskerar det ha en hämmande effekt på engagemang och nyrekrytering. Därutöver riskerar en misstro mot hur organisationen arbetar sprida sig om inte föreningen kan hantera envisa önskemål om utveckling på olika områden i verksamheten.

– Inom Djurgården Fotboll har vi fantastiskt drivna och idérika medlemmar som vill hjälpa till att utveckla föreningen. Genom att öppna en lättillgänglig digital plattform får vi nu möjlighet att bjuda in till dialog, samverkan och insyn. Det här hjälper oss att hitta och utveckla idéer, och lika viktigt, hantera och systematisera feedback vilket i sin tur utvecklar verksamheten. Vi vill mobilisera alla Djurgårdare där ute, som utifrån olika perspektiv på verksamheten ser det som vi kanske missar, säger Filip Lundberg, hållbarhetsansvarig i DIF.

Beslutet att implementera en digital plattform grundar sig i flera insikter Djurgården Fotboll fått under sitt hållbarhetsarbete där vi jobbat med att identifiera vad som utgör en uthållig förening i en alltmer krävande miljö. Behovet av att ha en fungerande metod för hantering av idéer och feedback har varit en prioriterad utmaning. Djurgården är hela Stockholms lag och ambitionen är att ytterligare stärka föreningens närvaro i Stockholms alla områden. Vi tror att plattformen blir ett utmärkt verktyg i det arbetet.

– Djurgården Fotboll blir först i fotbollssverige med att använda en digital plattform för idéutveckling. Det gör det möjligt för alla intresserade att engagera sig och bidra till föreningens utveckling. Detta är en modell som näringsliv och offentlig sektor länge använt sig av för dra nytta av allas vilja att vara med och bidra till framgång. Människor i och runt verksamheten är den viktigaste innovationsresursen man kan ha, och med 12 000 medlemmar så garanterar jag att det finns många guldkorn att hämta för föreningen, säger Jakob Lindvall, vd på Idea2Innovation som står bakom plattformen Djurgården nu använder sig av.

Plattformen är en del av Djurgården Fotboll hållbarhetsstrategi Hållbarhet 2.0. Motiv och överväganden bakom DIFNET kan du läsa här (sid 8-10): http://dif.se/wp-content/uploads/2015/04/H%C3%A5llbarhet-DIF-2.0.pdf. Plattformen kommer att skräddarsys utifrån Djurgården Fotbolls behov.

Filip Lundberg
Hållbarhetsansvarig Djurgårdens IF Fotboll
Tel +46 76 026 36 71
fillip.lundberg@dif.se

Om plattformen och Idea2Innovation
Plattformen som DIF använder sig av grundar sig på WIDE - en digital plattform för medarbetardriven innovation som skapats och utvecklas av Idea2Innovation Sweden AB. Bolaget grundades 2010 och har huvudkontor i Åre och utveckling i Östersund. Säljkontor finns i Stockholm, Norrköping och Göteborg. WIDE är marknadsledande i Sverige och flerfaldigt belönat. Hemsida: http://i2i.se/

Djurgårdens IF grundades 1891. Djurgårdens IF Fotboll har vunnit elva SM-guld och fyra cupguld och har cirka 12.000 medlemmar.

Taggar: