Djurgården Fotboll och Tatchit lanserar konceptet “Aldrig Ensam” och kampanjfilmen ”Vi har två”

Report this content

Inför starten av Allsvenskan 2014 lanserar Djurgården Fotboll och reklambyrån Tatchit konceptet ”Aldrig Ensam”. Konceptet står för mycket mer än bara en reklamkampanj och är en förlängning av Djurgårdsandans värderingar "Glädje, Värdighet och Respekt”. Målet är att öka intresset för Djurgården inför säsongen och inkludera ännu fler medlemmar i Djurgårdsfamiljen. I samband med lanseringen av ”Aldrig Ensam” släpps också Djurgårdens kampanjfilm – en version av en annan välkänd reklamfilm, med två anfallare i huvudrollen istället för bara en.

Hashtaggen #Djurgårdsfamiljen är väl etablerad sedan den första kampanjen i sociala medier för tre år sedan. Benämning har blivit synonym med föreningen och absorberats av supportrarna. Tatchit och Djurgården Fotboll har därför valt att använda #Djurgårdsfamiljen i kommunikationen även i år.

– I Djurgårdsfamiljen är man aldrig ensam och vi vet att spelare, förening och supportrar behöver varandra lika mycket. Vi har aldrig stått varandra närmare än vi gör inför säsongen 2014 och vi är alla tokladdade för premiären, både borta i Helsingborg och hemma på Tele2 Arena, säger Djurgårdens kommersiella chef Gunnar Gidefeldt.

Det senaste året har engagemanget och tillväxten i sociala medier varit enormt, men med ”Aldrig ensam”-kampanjen satsar Djurgården på bredare front. Redan nu är intresset för den kommande säsongen oerhört stort. Trots att försäljningen startade så sent som för två veckor sedan har Djurgården redan sålt över 6 500 säsongbiljetter. Dessutom väntas hela 5 000 djurgårdare ta sig till bortapremiären mot Helsingborg den 30 mars.

– Vi fortsätter att etablera oss som hela Stockholms lag och lägger fokus på vår ”familj”, en familj som under fjolårets stormiga säsong visade hur stark sammanhållningen verkligen är. Resan har gått från att visa bredden i Djurgårdsfamiljen till att i år stärka banden till Djurgårdens socialt ansvarstagande arbete i Stockholm under namnet Djurgårdsandan. Detta engagemang är oerhört viktigt för föreningen, liksom etablerandet av de värderingar som ligger till grund för Djurgården och hela Djurgårdsfamiljen, säger Anders Sjönvall och Christian Ronnerstam på Tatchit.

Kampanjen går till att börja med digitalt, utomhus och i sociala medier och det största trycket kommer att ligga fram till den allsvenska hemmapremiären den 6 april. I kampanjen ingår bland annat en film med förlängning i utomhusannonsering. Filmen "VI HAR TVÅ", hänvisar till grundkonceptet "Aldrig Ensam" med en passning till den hyllade Volvo/Zlatan-filmen och det faktum att det i dagens Djurgården faktiskt finns en dubbel uppsättning anfallare med såväl tatueringar och stjärnstatus som målsinne. Djurgårdsfamiljen får inte bara sin egen version av den hyllade reklamfilmen utan också en speciell version av egna hymnen ”Sjung För Gamla Djurgården”. Se filmen här: https://diftv.solidtango.com/video/aldrigensam

Djurgårdshymnen har även en framträdande roll i kampanjens lansering av sfgd.se; ett digitalt experiment som släpptes på föreningens födelsedag 12 mars, där supportrarna kunde sjunga in sin egen version av ”Sjung För Gamla Djurgården”. De inspelade bidragen kommer att utgöra världens första interaktiva klack. Kampanjsidan delades av massvis av supportrar under lanseringsdygnet, och det återstår att se om mottagandet av Ertons och Prijovics sångbidrag i den nya kampanjfilmen blir bättre eller sämre.

Inspirationen till konceptet ”Aldrig Ensam” kommer från en läktarsång som fått stark spridning under det senaste året.

För länk till kampanjfilmen ”VI HAR TVÅ” besök: https://diftv.solidtango.com/video/aldrigensam

För mer information om Djurgården Fotboll, besök: www.dif.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gunnar Gidefeldt, kommersiell chef; 070-546 74 44, gunnar.gidefeldt@dif.se

Djurgårdens IF grundades 1891. Djurgårdens IF Fotboll har vunnit elva SM-guld och fyra cupguld och har cirka 12.000 medlemmar.