Djurgården värvar, första sydkoreanen i Allsvenskan

Den sydkoreanske mittfältaren Soo Yong Yoon skriver kontrakt med Djurgården och blir första sydkorean någonsin i DIF och i Allsvenskan.

Soo Yong Yoon kom till Djurgården för provspel i början februari och hans insatser på träningarna har gjort ett mycket gott intryck på sportchef Bosse Andersson så här långt. Så pass gott att den passningsskicklige och hårt arbetande Yoon, som han oftast kallas av lagkamraterna, skrivit på ett kontrakt med föreningen.

– Han har skrivit på ett treårsavtal och det finns en öppning efter den här säsongen om vi vill diskutera hans framtid. Yoon är ju bara nitton år och har under de här veckorna utvecklats enormt och visat att han är en skicklig fotbollsspelare, otroligt ambitiös och professionell. Utöver det har han dessutom visat värden på fystesterna som har varit i topp. I den konkurrenssituation vi har i laget nu är det en spelare som passar perfekt in, menar Bosse Andersson.

Yoon själv är naturligtvis mycket nöjd med kontraktet och trots att engelskan inte är helt finslipad förmedlar han en stor glädje över att ha skrivit på för DIF.

– Det känns jättebra och jag är mycket glad över att få chansen i Djurgården. Det finns väldigt duktiga spelare och tränare i föreningen och jag trivs bra här även om Sverige är ett väldigt annorlunda land för mig. Jag är inte riktigt van vid den här kylan men jag har hört att det blir betydligt varmare på sommaren, säger Yoon som i alla fall snabbt anpassat sig till en mer kraftfull fotboll än den han är uppväxt med.

Fotboll började han spela när han var åtta år gammal hemma i födelsestaden Seoul och sedan bar det vidare till Nike Academy i England som snappade upp den då sjuttonårige Yoon.

– Jag kom till Nike Academy för ungefär två år sedan och Djurgårdens talangscout (Mats Jansson) såg mig spela ett antal matcher där och kontaktade mig. Så jag kom över och provspelade för DIF och har satsat hårt för att visa upp mig på bästa sätt på träningarna. Det verkar ju också ha gett resultat vilket är väldigt roligt, säger Yoon,

Som varandes lågmäld framhäver Yoon ogärna sig själv men efter ett lätt insisterande levererar han ändå ett svar på vilka som är hans styrkor.

– Passningsspelet och snabbheten, skulle jag nog säga. Jag slår gärna långa crosspassningar och gör också en del mål, intygar Yoon som trots den tuffa konkurrenssituationen i truppen ändå hoppas på speltid i A-laget och speciellt hemma på Tele2 Arena.

– Jag satt i publiken i cupmatchen mot Ängelholm och även om det var långt ifrån fullsatt så blev jag väldigt imponerad av hur mycket det låter om publiken och stämningen inne på arenan. Så självklart hoppas jag att få kliva ut där, avslutar han.

Ett avgörande som är upp till tränare Pelle Olsson som har hunnit se Yoon mycket i träning vid det här laget och tror att den 19-årige sydkoreanen har framtiden för sig.

– Yoon är en hårt arbetande mittfältare som har en bra spelförståelse. Vi har hunnit titta på honom nu under ett antal veckor och tror att han har stor utvecklingspotential, summerar Pelle.

Övrigt: Soo Yong Yoon blir den förste sydkoreanske spelaren i föreningens – och de facto hela Allsvenskans – historia, enligt Tommy Wahlsten ordförande i föreningen Sveriges Fotbollshistoriker och Statistiker (SFS).

För frågor, vänligen kontakta Jonas Riedel, 070-754 44 51, jonas@dif.se

Djurgårdens IF grundades 1891. Djurgårdens IF Fotboll har vunnit elva SM-guld och fyra cupguld och har cirka 12.000 medlemmar.

Citat

Bosse Andersson - sportchef