ENABLE - Brett samarbete för ordning, trygghet och service

Report this content

Djurgården Fotboll samlar, via det internationella projektet ENABLE, supportrar, polis och akademisk expertis för att bidra till att svensk fotboll arbetar på bästa möjliga sätt vad gäller ordning, trygghet och service. Detta utan att ta ifrån svensk fotboll dess främsta värde: den fantastiska stämningen.

Djurgårdens öppningsmatch mot Helsingborg i Allsvenskan 2014 bröts då en djurgårdssupporter avled efter ett överfall tidigare på dagen. Denna tragedi belyser det faktum att svensk fotboll har ett ansvar att agera i frågan om våld i samband med fotboll. Djurgården Fotboll vill ta detta ansvar genom att ta en ledande roll i utvecklingen av vetenskapligt baserade lösningar på dessa frågor.

Ofta förespråkats åtgärder som är bestraffande och repressiva. Djurgården Fotbolls syn är att sådana åtgärder enskilt inte kan hantera den inneboende komplexiteten bakom oroligheter i samband med fotboll. De åtgärder som vidtas måste vara förankrade i erfarenhet och evidens. Djurgården Fotboll vill utmana de krafter som per automatik förespråkar hårdare tag och via ENABLE tillföra expertis och lösningar som internationellt bevisligen fungerar.

– Svensk fotboll är verkligen på rätt väg! Genom att knyta an världens kanske främsta expert på området, Clifford Stott, samt att vi genom ENABLE samverkar med akademisk expertis, supportrar och polis, både i Sverige och internationellt, tror vi att projektet har goda möjligheter att göra faktisk skillnad. Vi vill bidra till att svensk fotbollspublik får fortsätta njuta av stämningsfulla matcher, med en publik som stundtals håller europeisk toppklass. Vi tror och hoppas att alla ska bli vinnare i det här, säger Filip Lundberg, hållbarhetsansvarig i Djurgården Fotboll och tillsammans med Clifford Stott initiativtagare till ENABLE.

Fakta om projektet

Projektet drivs av Djurgården Fotboll genom Filip Lundberg, Clifford Stott, Security and Justice Research Group, University of Leeds och Jonas Havelund, University of Southern Denmark. Från Djurgården Fotboll medverkar också Mats Jonsson, evenemangsansvarig och Lena Gustafson Wiberg, SLO (Supporter Liaison Officer). ENABLE stöds av den svenska polisen på nationell nivå men kommer även att omfatta internationell akademisk och professionell expertis från Storbritannien och Danmark samt polisiär expertis från ovan nämnda länder. Projektet stöds också av Fans Supporters Europé (FSE) och Supporters Direct. Fler aktörer kan komma till.

Hemsida ENABLE: www.enable-research.org

Länk till intervju i DIFTV med Clifford Stott: diftv.solidtango.com/video/clifford

För frågor, kontakt Filip Lundberg, tel. 0760 263 671, mail filip.lundberg@dif.se

Djurgårdens IF grundades 1891. Djurgårdens IF Fotboll har vunnit elva SM-guld och fyra cupguld och har cirka 12.000 medlemmar.