DNB lanserar ny räntefond

Report this content

Räntan har fallit till rekordlåga nivåer och det är svårt för kapitalägare att hitta intressanta räntealternativ. DNB Asset Management lanserar därför nu en ny räntefond: DNB Räntefond Kompass – en fond som tack vare sin flexibla inriktning kan manövrera i olika marknadsmiljöer.

”Många av våra institutionella kunder och samarbetspartners är bekymrade för avkastningen i en framtida miljö med stigande räntor. Vår bedömning är inte att räntor på kort sikt ska stiga kraftigt från dagens nivåer men när vändningen kommer så kan uppgången bli mycket snabb. Jag tycker att DNB Räntefond Kompass är ett bra alternativ. Dess flexibla inriktning innebär att fonden kan ge en positiv avkastning i alla olika räntemarknadslägen, alltså även då räntorna stiger och kreditspreadar går isär,” säger Lars Lövgren, VD DNB Asset Management AB.

DNB Räntefond Kompass investerar i värdepapper både med och utan inslag av kreditrisk och fondens löptid kan variera mellan -1 år och +5 år. Den bygger på en väl beprövad modell som är aktiv, samt allokeringsinriktad och förvaltningen styr vid var tid till de instrument som bedöms ge bäst avkastning i förhållande till risk samt till den löptid som rimmar med modellen och med teamets räntetro.

”DNB har ett av de största ränteteamen i Norden och har länge förvaltat medel åt stora institutionella kunder samt varit en rådgivande partner gällande hur de skall vara allokerade mellan penningmarknad, obligationer, realräntor och krediter. Genom att lansera DNB Räntefond Kompass gör vi nu vår allokeringsmodell tillgänglig till alla våra kunder – även privatpersoner - eftersom vi paketterar den i ett fondformat. Det tycker vi är spännande," kommenterar Lars Lövgren.

Se även www.dnb.se.

Kontakt:

Ansvarig för DNB Asset Management i Sverige, Lars Lövgren, telefon 070-5282187

DNB är en av de ledande nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkring. På den svenska marknaden erbjuder vi de flesta tjänster och produkter som efterfrågas av medelstora och stora företag samt institutioner.  För dig som privatkund erbjuder vi, via våra samarbetspartners, kreditkort, billån samt ett brett fondutbud.

Citat

Genom att lansera DNB Räntefond Kompass gör vi nu vår allokeringsmodell tillgänglig till alla våra kunder – även privatpersoner - eftersom vi paketterar den i ett fondformat. Det tycker vi är spännande.
Lars Lövgren, VD DNB Asset Management AB