Låga nedskrivningar och ökad vinst

Report this content

DNBs resultat blev 5 519 miljoner norska kronor första kvartalet 2014, en ökning med 2 338 miljoner norska kronor från första kvartalet 2013. Den främsta orsaken till ökningen är en värdejustering av DNBs ägarandel i Nets, mycket låga kreditförluster och högre ränteintäkter. I Sverige ligger resultatet på 201 miljoner svenska kronor – jämfört med föregående års 144 miljoner svenska kronor för samma period.

Koncernen: Vinsttillväxt ger nödvändigt kärnkapital

- Det här är ett bra resultat som ger ett viktigt bidrag för att nå målet med de lagstadgade kapitalkraven. Det innebär att vi kommit ett steg närmare soliditetsmålet 2016, säger Koncernchefen Rune Bjerke.

Kärnprimärkapitalrelationen, efter övergångsreglerna, ökade från 10,6 procent vid utgången av första kvartalet 2013 till 11,9 procent. DNB har ett mål för kärnprimärkapitaltäckningen på mellan 13,5 och 14,0 procent innan utgången av 2016.

Sverige: Bra resultat och högre avkastning på investerat kapital

Resultatet före skatt för DNB Sverige första kvartalet 2014 var 201 miljoner svenska kronor, jämfört med föregående års 144 miljoner svenska kronor för samma period. Före kreditförluster var resultatet för perioden 297 miljoner svenska kronor, jämfört med förra årets 266 miljoner svenska kronor.

Kostnaderna första kvartalet 2014 låg på 308 miljoner svenska kronor, vilket är lägre än för samma period 2013 då kostnaderna låg på 339 miljoner svenska kronor.

Annan positiv utveckling för DNB Sverige denna period är fler helkunder och att ”non-lending income” har ökat kraftigt från föregående år samtidigt som låneportföljen minskat och räntemarginalen förbättrats.

- Vi har all anledning att vara nöjda med de resultat som vi har lyckats skapa under första kvartalet. Vi har kunnat få en högre avkastning på investerat kapital och ser en positiv utveckling av kostnaderna och resultatet före kreditförluster. Efter ett år av relativt stora organisationsförändringar internt och hård konkurrens på marknaden som var fallet 2013, är jag stolt över den insats som ligger bakom våra resultat i början av 2014, säger Peter H. Carlsson, Chef för DNB Sverige.

Nyckeltal för DNB-koncernen, första kvartalet 2014 (NOK)

• Rörelseresultatet före nedskrivningar och skatt uppgick till 7,4 miljarder kronor (5,1)
  • Resultatet var 5,5 milliarder kronor (3,2)
  • Resultat per aktie blev 3,39 kronor (1,96)
  • Avkastningen på eget kapital blev 15,5 procent (10,0)
  • K/I-talet var 41,3 prosent (52,0)

Jämförbara tal för första kvartalet 2013 inom parentes.

Denna information redovisas i enlighet med den norska värdepappershandelslagen § 5-12.

Kontaktpersoner:

Thomas Midteide, Koncerndirektör Kommunikation, +47 96 23 20 17
Peter H. Carlsson, Chef DNB Sverige, 08-473 41 00

Detaljer kring resultatet för första kvartalet 2014 finns på www.dnb.no/investor-relations

DNB är en av de ledande nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkring. På den svenska marknaden erbjuder vi de flesta tjänster och produkter som efterfrågas av medelstora och stora företag samt institutioner.  För dig som privatkund erbjuder vi, via våra samarbetspartners, kreditkort, billån samt ett brett fondutbud.

Citat

- Vi har all anledning att vara nöjda med de resultat som vi har lyckats skapa under första kvartalet. Vi har kunnat få en högre avkastning på investerat kapital och ser en positiv utveckling av kostnaderna och resultatet före kreditförluster. Efter ett år av relativt stora organisationsförändringar internt och hård konkurrens på marknaden som var fallet 2013, är jag stolt över den insats som ligger bakom våra resultat i början av 2014.
Peter H. Carlsson, Chef för DNB Sverige.