Danska investmentbolag går in i DNG

Danska investmentbolag går in i DNG De danska bolagen 2M Invest AS och St. Fredrikslund Group investerar i O- listenoterade DNG och blir därmed DNGs två största ägare. Affären är ett led i 2M Invests strategi att få startupföretag lönsamma genom att snabbare skapa kontaktytor mot den bredare affärsvärlden. Idag har ett avtal tecknats vilket innebär att de danska företagen ger ett lån på 20 miljoner kronor till DNG. Lånet omvandlas till aktier vid en extra bolagsstämma som hålls inom kort. - Genom att vara aktiva ägare i DNG kommer vi att kunna hjälpa våra andra investeringar inom IT-sektorn. De får tillgång till DNGs mycket intressanta kundkrets och kommer därmed snabbare i kontakt med den breda affärsvärlden, kommenterar Lars Strinnholm, Managing Director för 2M Invest i Sverige. Han fortsätter: - Samtidigt får DNG tillgång till ny teknologi. Därmed blir bolaget mindre beroende av enbart konsultrelaterade intäkter vilket ger DNG större utvecklingsmöjligheter. Alla parter kommer att vinna på affären, framförallt de Nordiska kunderna som får tillgång till den modernaste tekniken och därmed ett försprång i sin marknadskommunikation. - Jag är mycket glad över att 2M Invest aktivt kommer att engagera sig i DNGs verksamhet, säger Carl Wiktorsson, vd DNG. Vi får nu aktiva, långsiktiga ägare. Samtidigt får vi tillgång till 2M Invests internationella nätverk och tunga kompetens inom IT. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att ske inom kort. För vidare information kontakta: Carl Wiktorsson, Verkställande direktör Dial Nxt Group AB Tel: 08-566 350 71 / 0708-55 49 50 carl.wiktorsson@dng.com Lars Strinnholm, Managing Director, 2M Invest Sweden Tel: 08-611 57 00 lstrinnholm@2minvest.com Fakta om DNG och 2M Invest Dial Nxt Group (DNG) är en koncern som bygger sina tjänster kring integrerad, riktad och mätbar kommunikation. Bolagens tjänster består av rådgivning och genomförande inom strategi, marknadsföring och reklam, DM/DR, CRM, PR- och IT-tjänster. DNG grundades genom sammanslagningen av Dial Group och Nxt under slutet av 1999. DNG har idag runt 240 anställda vid kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. DNG är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.dng.com 2M Invest AS kombinerar rollen som investmentföretag med management consulting. Målet är att vara ett ledande riskkapitalbolag i den globala nätverksekonomin och identifiera samt utveckla unika företag i utvalda marknadssegment inom informationsteknologi. Genom aktivt ägande och med hjälp av 2M Invests globala nätverk ska bästa långsiktiga avkastning uppnås. 2M grundades 1992 och har sitt huvudkontor i Danmark. 2M har idag ett 50-tal investeringar över hela världen och är noterade på Köpenhamns Fondbörs. www.2minvest.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/28/20010628BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/28/20010628BIT00050/bit0001.pdf