Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001

Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001 Nettoomsättningen ökade med 39 procent till 132,5 (95) Mkr Resultatet före goodwillavskrivningar minskade till -16,1 (- 1,4) Mkr Resultatet före skatt sjönk till - 31,7 (- 7,5) Mkr Ett omfattande åtgärdsprogram för att öka marknadsfokuseringen och minska de koncerngemensamma kostnaderna inleddes i juni. Det i Danmark börsnoterade dansk-amerikanska 2M Invest AS och St. Fredrikslund AS gjorde i juni ett kapitaltillskott på 20 Mkr. Vid den extra bolagsstämman den 22 augusti beslutades att lånet skall konverteras till aktier. Därmed är de två bolagen dominerande ägare i DNG. Omsättnings- och resultatutveckling Koncernens nettoomsättning ökade under det första halvåret 2001 med 39 procent till 132,5 (95,2) Mkr. Resultat före goodwillavskrivningar sjönk till -16,1 (-1,4) Mkr och resultatet före skatt blev -31,7 (-7,5) Mkr. I resultatet ingår kapitalandel i intressebolag på 0,3 (0,7) Mkr. Koncernens nettoomsättningen under det andra kvartalet 2001 ökade med 11 procent till 61,0 (54,5) Mkr. Resultatet före goodwillavskrivningar minskade till -10,1 (-2,4) Mkr och rörelseresultatet före skatt var - 15,9 (-7,5) Mkr. Åtgärdsprogram för att förbättra lönsamheten En försäljningsökning under det första halvåret gjorde att koncernens nettoomsättning ökade. Trots detta försämrades resultatet. Orsaken är främst strukturell. De koncerngemensamma kostnaderna har varit för höga. Satsningen i Finland har inte motsvarat förväntningarna. Dessutom har koncernens ansträngda likviditet under våren 2001 hämmat utveckling och expansion. I maj tillrädde Carl Wiktorsson som vd och i juni inleddes ett åtgärdsprogram. Verksamheten i Finland bantades genom att ett av de finländska dotterbolagen, DNG OY, sattes i konkurs 2001-07-25. Den kostnadsbesparande effekten av dessa åtgärder är 4 Mkr. DNG har också skurit kraftigt i de koncerngemensamma funktionerna under juli och augusti 2001 och flyttat ut delar av dessa till de rörelsedrivande enheterna. Kostnaden för de koncerngemensamma funktionerna var före åtgärdsprogrammet cirka 39 Mkr beräknat på årsbasis. Åtgärds-programmet bedöms ge besparingar som motsvarar 20 Mkr på årsbasis. Koncernen har varit underfinansierad vilket lett till likviditetsproblem. Räntekostnaderna ökade med cirka 1,5 Mkr under perioden. Åtgärdsprogrammet syftar till att ge koncernen en bättre finansiell ställning. Ny ägarstruktur I juni gjorde det dansk-amerikanska börsnoterade venture- och managementbolaget 2M Invest AS, som också bedriver verksamhet i Sverige, ett kapitaltillskott på 10 Mkr. Dessutom gjorde det danska investmentbolaget St. Fredrikslund AS ett lika stort kapitaltillskott. Vid den extra bolagsstämman den 22 augusti beslutades att lånet skall konverteras till aktier. Därmed blir de två bolagen dominerande ägare i DNG. En ny bolagsstyrelse valdes med Lars Strinnholm från 2M Invest som ordförande. . Förändringar i bolagen - PR-företaget Jerry Bergström AB (JBAB) förvärvades genom en apportemission som gav säljarna 6 miljoner B-aktier i DNG AB. - Som nämnts ovan sattes DNG OY i konkurs. - DNG Graphics ateljé och DNG Format lades ned. Avvecklingskostnaderna var 3 Mkr vilka belastade det första halvåret 2001. - DNG Target, en ny DM- (Direktmarknadsföring) och RM- (Relationsmarknadsföring) byrå, bildades. Medarbetare Vid juni månads utgång hade DNG-koncernen 265 (200) medarbetare. Finansiell ställning Per 2001-06-30 uppgick likvida medel till 18,3 Mkr jämfört med 10,3 Mkr vid årsskiftet. Det egna kapitalet uppgick till 155,2 Mkr jämfört med 174,0 Mkr vid årsskiftet. De räntebärande skulderna minskade till 16,7 Mkr jämfört med 22 Mkr vid årskiftet. De icke räntebärande skulderna uppgick till 101,2 Mkr medan de vid årsskiftet var 56,5 Mkr. Moderbolaget Moderbolagets verksamhet består i att äga och förvalta aktier i dotterbolag. Moderbolaget redovisar ingen omsättning. Resultatet efter finansnetto uppgick till -0,2 (-0,1) Mkr. Förändringar i ledningen Den 15 maj tillträdde Carl Wiktorsson som vd för DNG. Kostnader för avgående ledande befattningshavare under första halvåret 2001 är reserverade i bokslutet (1 Mkr). För villkoren se årsredovisningen år 2000. Utvecklingen under 2001 Trots den konjunkturella avmattningen under våren var DNG framgångsrikt genom att ta hem ett antal betydande affärer inom bland annat telecom, handel och finans. I dessa affärer gör DNG strategiska analyser inom marknadskommunikation, genomför relationsskapande aktiviteter gentemot kund och attraktiva, nyskapande events som givit kunderna ett betydande mätbart mervärde. I DNGs kundbas finns stabila företag spridda över etablerade branscher, varför känsligheten för en nedgång i en viss bransch är liten. Bolaget lämnar ingen detaljerad prognos. Redovisningsprinciper Från 1 januari 2001 har ytterligare ett antal av Redovisningsrådets rekommendationer trätt i kraft. Införandet av dessa har inte medför någon effekt på DNG-koncernens redovisade resultat, ställning eller kassaflöden, förutom vad avser Redovisningsrådets rekommendation nr 9 (RR9), Inkomstskatter. Tillämpningen av denna har inneburit ett byte av redovisningsprincip vilket medfört en effekt om 6 Mkr i ökat eget kapital per den 30 juni 2001. Tillämpningen av RR9, Inkomstskatter har skett retroaktivt och ingående kapital har därför justerats för den i delårsrapporten tidigast återgivna jämförelseperioden. Justeringen av eget kapital per 1 januari 2000 återges i Förändringar i koncernens eget kapital. Principen för att redovisa genomgångsfakturering har ändrats i denna rapport jämfört med tidigare. Från och med denna rapport bruttoredovisas genomgångsfakturering vad avser intäkter och direkta kostnader. I tidigare rapporter har denna genomgångsfakturering nettoredovisats. Effekten av denna principförändring har medfört att nettoomsättningen samt direkta kostnader ökat för det första halvåret 2001. Justering har även gjorts för jämförelseperioderna. Kostnader inom Contact Center-verksamheten, vilka tidigare redovisades som direkta kostnader inom DNG Interaction AB, redovisas i denna rapport som externa kostnader och personalkostnader. I övrigt har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts i delårsrapporten som i den senaste avgivna årsredovisningen. Stockholm den 31 augusti 2001 DNG, Dial NXT Group Jag har företagit en översiktlig granskning av denna halvårsrapport och därvid följt rekommendationen utfärdad av Föreningen Auktoriserade revisorer FAR. En översiktlig granskning är väsentligt begränsad i förhållande till en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att halvårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna. Magnus Brändström Autktoriserad revisor Nästa rapporttillfälle är den 25 oktober 2001 avseende tredje kvartalet 2001. Ytterligare finansiell information finns på vår hemsida www.dng.com För ytterligare information kontakta: Carl Wiktorsson, 08 - 566 350 00 Företagets räkenskaper [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] Aktiens utveckling [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00230/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00230/bit0002.pdf Hela rapporten