• DO_old/

Inbjudan till presskonferens med frukost Myndigheter granskade - brister uppdagade

Report this content

Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) har granskat det förebyggande arbetet mot diskriminering inom 29 statliga myndigheter. Syftet med granskningen är att ge en bild av hur myndigheterna uppfyller lagens krav om att arbeta mot etnisk och religiös diskriminering. Granskningen är gjord som ett led i DO:s uppdrag att utöva tillsyn över arbetsgivare och på särskilt uppdrag av regeringen.

De största bristerna uppdagades när det gällde arbetsförhållanden och trakasserier. DO har även sett brister när det gäller rekrytering och i hur myndigheterna följer upp sitt arbete. Av de 29 granskade myndigheterna uppfyllde två lagens krav. Övriga 27 myndigheter fick krav på kompletteringar. Detta är anmärkningsvärt. Några av de större myndigheterna, med en utpräglat regional organisation, hade svårigheter att redovisa hur åtgärder följdes upp från central nivå mot de lokala kontoren. De granskade myndigheterna är Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetsmiljöverket, Banverket, Centrala studiestödsnämnden, Ekobrottsmyndigheten, Finansinspektionen, Försvarsmakten, Försäkringskassan, Högskoleverket, Jordbruksverket, Kriminalvårdsstyrelsen, Livsmedelsverket, Luftfartsverket, länsstyrelsen i Skåne, länsstyrelsen i Västerbotten, Lärarhögskolan, Migrationsverket, Nutek, Pliktverket, Regeringskansliet, Rikspolisstyrelsen, Räddningsverket, Sida, Skolverket, Socialstyrelsen, Statens pensionsverk, Stockholms tingsrätt, Tullverket och Vägverket. Granskningsrapporten presenteras vid en pressfrukost. Tid: Måndag 20 februari kl 9.30. Kaffe, te och smörgås serveras från kl 9.15. Plats: Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO), Drottninggatan 89, 103 64 Stockholm. Medverkar gör DO Katri Linna samt enhetschef Ann-Christin Hartman. Anmälan om deltagande i pressfrukosten görs till Per Rahbek via e-post per.rahbek@do.se eller på tel 070-99 58 700. Medtag presslegitimation eller motsvarande. Välkommen.