DocMorris Apotek får tillstånd och lovar samtidigt korta väntetider

2010-02-08 DocMorris Apotek får tillstånd och lovar samtidigt korta väntetider Läkemedelsverket gav i fredags DocMorris Apotek tillstånd att bedriva apoteksverksamhet i Sverige. Den 25 februari öppnar det första apoteket i Eskilstuna följt av Billdal och Kalmar. Kunderna kan se fram emot korta väntetider, kunnig personal och ett inspirerande sortiment. – Vi är glada att tillståndet nu är på plats och ser fram emot att få möta och hjälpa kunderna i våra nyöppnade apotek i Sverige, säger Mads Haaland-Paulsen, VD DocMorris Apotek. Att kunden står i centrum för DocMorris Apotek avspeglar sig i medarbetarnas bemötande av kunderna, i utformningen av lokalerna som till exempel de rådgivningsrum som kommer att finnas där kunderna ostört kan få rådgivning, samt i hur kundflödet fungerar. I ett DocMorrisapotek får kunden göra klart hela sitt ärende i en och samma kassa. Kunden hämtar ut och betalar receptbelagda läkemedel i en och samma kassa och slipper därför köa på flera ställen. För de kunder som handlar receptfria varor finns självklart en särskild kassa vid utgången. – Vår ambition är att kunden snabbt ska få service och hjälp. Dröjer det längre än 5 minuter innan vi kan expediera dig, ger vi dig ett ”plåster på såret” i form av en liten present, säger Mads Haaland-Paulsen. Under våren öppnar DocMorris Apotek på flera ställen, både i mindre orter och i större städer. Planen är att inom några år ha upp till 100 fullserviceapotek runt om i landet. För mer information: Märit Wikström, Kommunikationschef DocMorris Apotek, +46 73 8255711. Om DocMorris DocMorris är en del av Celesio Group, en av Europas ledande handels-och tjänsteföretag inom farmaciområdet. Koncernen är verksam i 28 länder och sysselsätter mer än 45 000 människor uppdelade i tre affärsområden, Patient- and Consumer Solutions, Pharmacy Solutions och Manufacturer Solutions. Över 2 300 av Celesios egna apotek, som ingår i Patient- and Consumer Solutions, betjänar över 550 000 kunder i sju länder varje dag. I sin grossistverksamhet, som ingår i Pharmacy Solutions, levererar ca 140 partihandelsfilialer världen till över 65 000 apotek - varje dag. Inom Manufacturer Solutions erbjuder Celesio läkemedelstillverkare logistik-och distributionslösningar och stöder dem i försäljning och marknadsföring.