Ros-Marie Grusén ny VD på DocMorris

DocMorris styrelse har utsett Ros-Marie Grusén till ny vd på företaget från och med den 1 januari 2012. Hon har en lång erfarenhet inom detaljhandeln och kommer närmast från trädgårdskedjan Plantagen där hon var vd för den svenska verksamheten.

Ros-Marie har bland annat jobbat på IKEA som chef för olika varuhus samt även som HR-chef för IKEA Sverige.

- En annan viktig erfarenhet är hennes vd-roll på Plantagen. Där lyckades hon vända en förlustbringande verksamhet till ett lönsamt företag med en stark position på marknaden. säger styrelseordförande Arne Överby.

- Jag är glad över att ha fått möjlighet att, tillsammans med alla duktiga medarbetare, fortsätta utvecklingen av DocMorris till en av Sveriges ledande apotekskedjor, säger Ros-Marie Grusén.

DocMorris fortsätter med det åtgärdsprogram som presenterades förra veckan om att stänga 16 apotek och öppna 8 nya.

- Även om vi i det korta perspektivet stänger ett antal apotek ska vi fortsätta etablera apotek där vi ser en möjlighet, säger Arne Överby. Vi tror på den svenska apoteksmarknaden. Med Ros-Marie som kapten ser vi fram emot fortsättningen.

Johan Wiklund, som varit tf vd, tar återigen ansvaret för Marknad och Sortiment på DocMorris.

För mer information vänligen kontakta:

Ros-Marie Grusén, tel 070-104 56 92,

Arne Överby, styrelseordförande DocMorris, tel +47 916 017 34

Christer Lundin, tf presschef DocMorris Apotek

tel 070-744 44 81, christer.lundin@docmorris.se

DocMorris Apotek ingår i koncernen Celesio. Celesio är ett av de ledande internationella tjänsteföretagen inom läkemedels- och sjukvårdsområdet. Koncernen är verksam i 27 länder runt om i världen och sysselsätter cirka 47 000 människor inom i tre affärsområden, Patient- and Consumer Solutions, Pharmacy Solutions och Manufacturer Solutions. Cirka 2 300 av Celesios egna apotek, som ingår i Patient- and Consumer Solutions, betjänar över 550,000 kunder varje dag. I sin grossistverksamhet, som ingår i Pharmacy Solutions, levererar ca 140 partihandelsfilialer världen till över 65,000 apotek - varje dag. Inom Manufacturer Solutions erbjuder Celesio läkemedelstillverkare logistik- och distributionslösningar och stöder dem i försäljning och marknadsföring.

Taggar: