Doconomy – Hållbar konsumtion kan vända klimatförändringen

Report this content

Doconomy är både en ny utmanare inom mobila banktjänster och en filosofi om hur vi som människor med vår konsumentmakt kan göra positiv skillnad för klimatet och bidra till förändring i vardagen.

Doconomy utvecklar appen DO, en mobil banktjänst där man enkelt kan följa sin klimatpåverkan och kompensera för den, både genom certifierad klimatkompensation och hållbart sparande. DO gör det enkelt att rikta sin konsumtion och sparande för att minimera klimatpåverkan och maximera positiv förändring.

”Vi kan inte fortsätta leva och förbruka jordens resurser som vi gör idag. Vi vill gå från Economy som blundat för klimatet till Doconomy som sätter det i centrum. Det är dags att agera och något alla kan göra är att se över sin egen konsumtion och hur de egna pengarna kan göra nytta” säger Nathalie Green, vd på Doconomy.

Genom DO kan man skaffa ett kreditkort och ta del av sin klimatpåverkan, DO-kortet registrerar varje transaktions CO2-avtryck i både kronor och kilo. Med DO kan konsumenten koppla sitt vanliga lönekonto till ett klimatkompenserat sparkonto och spara enkelt i hållbara fonder som redovisar både påverkan och resultat. Med DO ser konsumenten automatiskt hur valen i vardagen påverkar klimatet och ges möjlighet att bidra till positiv förändring genom beteende, investeringar och klimatkompensation.

Som mobil banktjänst har DO ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande, med bra ränta på sparkontot. DO-kortet i sin tur kommer att ha en av marknadens fördelaktigaste avgifter och kreditränta. DO:s övertygelse är att klimatsmarta val inte ska kosta mer och att alla fonder ska ha låga avgifter och stor miljöhänsyn. Redan nu kan de första användarna anmäla sig utan kostnad på doconomy.com. Den tekniska utvecklingen är i full gång och appen lanseras efter årsskiftet.

”Efter de senaste årens kännbara effekter av klimatkrisen vill många vara med och göra skillnad, men vet inte riktigt hur. DO ger alla tillgång till smarta tjänster direkt i mobilen som gör det enklare att leva mer klimatsmart. DO pekar inte finger utan engagerar och uppmuntrar nya beteenden” säger Helena Mueller, styrelseordförande på Doconomy.

Doconomy ställer höga krav på sig själva och vill leva som de lär. Bolaget gör sitt yttersta för att vara så hållbart som möjligt och kompenserar för de utsläpp de själva inte lyckats minimera årligen. Varje detalj är uttänkt.

Till exempel är DOs unika kreditkort ett klimatsmart kort som är biologiskt nedbrytbart, tryckt med färg av återvunna avgaser (Air-Ink) och där varje korttransaktion är kopplat till Ålandsbankens erkända beräkningsmodell för koldioxidavtryck, Åland Index.

Bolaget introducerar också DO-credits, världens första klimatåterbäring som uppmuntrar till ökad hållbarhet. Återbäringen kommer från butiken och används av kunden för klimatkompensation istället för ökad konsumtion. DO-credits skapar en ny relation mellan varumärken och konsumenter baserat på gemensamt ansvar och hållbara val. Redan innan lansering har ett antal varumärken valt att ansluta sig till plattformen.

Doconomy presenterar sig lagom till Black Friday, som en motpol till den konsumtionshets som råder.

För mer information, kontakta:

Nathalie Green, vd, Mobil: 0046 70-606 93 05, Nathalie.green@doconomy.com

Helena Mueller, Styrelseordförande, Mobil: 0046 730-24 42 51, Helena.mueller@doconomy.com

Om Doconomy

Doconomy AB grundades 2018 och är både en fintech-startup och en filosofi om hur vi människor genom att styra våra pengar kan göra skillnad och bidra till positiv förändring för klimatet. Doconomys vision är att möjliggöra en hållbar livsstil för alla genom att tillhandahålla enkla mobilbankstjänster för att ändra beteenden, styra sparkapital och belöna utveckling mot en hållbar konsumtion.

Citat

Vi kan inte fortsätta leva och förbruka jordens resurser som vi gör idag. Vi vill gå från Economy som blundat för klimatet till Doconomy som sätter det i centrum. Det är dags att agera och något alla kan göra är att se över sin egen konsumtion och hur de egna pengarna kan göra nytta.
Nathalie Green, vd på Doconomy
Efter de senaste årens kännbara effekter av klimatkrisen vill många vara med och göra skillnad, men vet inte riktigt hur. DO ger alla tillgång till smarta tjänster direkt i mobilen som gör det enklare att leva mer klimatsmart. DO pekar inte finger utan engagerar och uppmuntrar nya beteenden.
Helena Mueller, styrelseordförande på Doconomy