Doctrin utser Anna-Karin Edstedt Bonamy till ny VD

Report this content

Styrelsen i Doctrin AB har idag utsett Anna-Karin Edstedt Bonamy till ny VD för Doctrin. Anna-Karin ersätter Markus Lundin som lämnar sin tidigare VD-roll från den 10 juni och kommer under en övergångsperiod att stå till VD´s förfogande. Bolaget går in i en ny tillväxtfas och den medicinska inriktningen förstärks genom att Anna-Karin Edstedt Bonamy, docent vid Karolinska Institutet utses till ny VD för Doctrin. Anna-Karin är idag chefsläkare på Doctrin, en roll som hon innehaft sedan 2018.

Anna-Karin Edstedt Bonamy har över 20 års erfarenhet från hälso- och sjukvården. Som Doctrins chefsläkare har Anna-Karin varit en nyckelperson för utvecklingen av det medicinska innehållet och arbetet med att förändra sjukvårdens processer som är en förutsättning för att uppnå effektivare och mer integrerade vårdkedjor med patienten i centrum. Som forskare i epidemiologi har Anna-Karin lång erfarenhet av analyser i stora hälsodataregister, vilket varit viktigt för Doctrins produktutveckling.

"Anna-Karin kombinerar en djup förståelse för vårdens utmaningar med förmåga att omsätta kundens behov till lösning. Hon har en tydlig vision för hur digitalisering kan möjliggöra ett mer tillgängligt, integrerat och effektivt vårdsystem. Hon åtnjuter stort förtroende bland såväl medarbetare, kunder som ägare. Hennes uppdrag blir nu att leda bolaget in i nästa tillväxtfas”, säger Håkan Winberg, styrelseordförande Doctrin.

”Hälso- och sjukvården måste liksom andra branscher utvecklas och tillvarata de möjligheter som teknik erbjuder. De senaste åren har jag sett vilka kvalitets- och produktivitetsförbättringar våra kunder kan uppnå genom vår plattform och genom att tillsammans med Doctrin förändra sitt arbetssätt. Det är med ödmjukhet, men också med tillförsikt över hur digitalisering kan möjliggöra en modern sjukvård med ökad tillgänglighet för patienten, bättre kvalitet och ökad produktivitet, som jag tar över som VD för Doctrin” säger Anna-Karin Edstedt Bonamy.

Markus Lundin har under det gångna året som VD framgångsrikt ansvarat för den omvandling som initierades våren 2019. Samtidigt har nyttan för Doctrins nuvarande kunder utvecklats och förbättrats. Markus kommer att stå till VDs förfogande under en övergångsperiod för att säkerställa en smidig överlämning till Anna-Karin Edstedt Bonamy.

Johanna Ahlberg
Head of Marketing and Communications
johanna.ahlberg@doctrin.se

Om Doctrin
Doctrin är Sveriges ledande kommunikationsplattform för vården. Plattformen är utvecklad tillsammans med Nordens största vårdgivare och hanterar över 2 miljoner patientärenden årligen. Resultatet är förbättrad medicinsk kvalitet, effektivare flöden och kommunikation, mindre stressad vårdpersonal och framför allt nöjdare patienter.

Taggar:

Snabbfakta