• Doctrin/

Tjeckisk vårdgivare öppnar digital vårdmottagning för hela befolkningen med Doctrin

Report this content

EUC är en Tjeckisk vårdgivare inom öppenvård med tjänster för såväl privatpersoner som företagshälsovård. De har bedrivit vård i mer än 20 år och är Tjeckiens största vårdgivare inom primärvård. Genom EUC Virtual Clinic hjälper de patienter digitalt med Doctrins plattform för chatt och videokonsultationer.

Enligt tjeckiska hälsoministeriet var antalet bekräftade COVID19 fall 4591 (06.04.2020) med 72 dödsfall. För att begränsa smittspridningen har rörligheten nu begränsats till det mest nödvändiga som att handla mat eller mediciner och såväl grundskola som högre utbildning är stängda.

Digitala konsultationer ersätts som fysiska vårdbesök

EUC har varit pionjärer inom digital vård i Tjeckien, men liksom många vårdgivare i Sverige, har de begränsats av att digitala konsultationer inte varit berättigade ersättning. Med anledning av COVID19 och det akuta behovet att upprätthålla vårdkapaciteten har delar av den tjeckiska sjukförsäkringen uppdaterat reglerna så att digitala konsultationer nu likställs med fysiska. Det gör det möjligt för tjeckiska läkare att både diagnostisera och förskriva läkemedel digitalt och framförallt få ersättning för dessa konsultationer på samma sätt som för fysiska besök.

EUC tillgängliggör därmed sin centraliserade digitala chatt-mottagning för hela befolkningen på 10 000 000 invånare. De patienter som kontaktar EUCs digital vårdklinik är i första hand patienter som söker vård av andra orsaker än COVID19 men som under rådande omständigheter har svårt att få kontakt med sin vanliga läkare.

”Värdet av digital vård är extra tydligt i den extrema situation vi nu befinner oss i och därför är vi glada att kunna stärka kapaciteten i den tjeckiska vården", säger Daniel Soukup, Head of Virtual Clinic, EUC.

I dagsläget arbetar 40 läkare i tjänsten som har kapacitet att genomföra cirka 300 konsultationer dagligen. EUC Virtual Clinic är nu inne i en intensiv utrullningsfas och planen är att utbilda fler läkare för att kunna hantera mer än 1000 konsultationer dagligen.

Är du intresserad av att veta mer? Här kan du läsa om EUCs digitala vårdkliniker. Kontakta oss om du har frågor kring att sätta upp en digital vårdmottagning!

Johanna Ahlberg
Head of Marketing and Communications
johanna.ahlberg@doctrin.se

Om Doctrin
Doctrin är Sveriges ledande kommunikationsplattform för vården. Plattformen är utvecklad tillsammans med Nordens största vårdgivare och hanterar över 2 miljoner patientärenden årligen. Resultatet är förbättrad medicinsk kvalitet, effektivare flöden och kommunikation, mindre stressad vårdpersonal och framför allt nöjdare patienter.

Taggar:

Snabbfakta