• Doggy/

Världspremiär: Doggy AB lanserar ny svensk kattmat i smart förpackning från Tetra Pak

Report this content

Svenska hund- och kattmatsproducenten Doggy AB lanserar ny svensk konserverad kattmat under varumärket Mjau i smart kartongförpackning. Doggy AB introducerar tillsammans med Tetra Pak förpackningen Tetra Recart på den svenska djurmatsmarknaden. Doggy AB som är i ett expansivt skede rustar inför framtiden genom att anställa mer personal och ansöker om tillstånd för att utöka tillverkningen med 30 procent.

Doggy AB lanserar ett nytt koncept för svensk kattmat där smakerna baseras på genuint svenska och högkvalitativa ingredienser som t ex abborre, havskräftor och kolja. De sex nya Mjau produkterna lanseras i en smart och flexibel förpackning från Tetra Pak. Konsumenttester på den nya förpackningen visar tydliga och avgörande funktionella fördelar både ur användar- och miljöhänsyn. Konsumenterna får en förpackning som är lätt att bära hem och lagra, lätt att öppna eftersom vare sig konservöppnare eller sax behöver användas. Förpackningen är lätt att servera ur och att tillsluta. När den är tömd tar den liten plats och kan återvinnas i befintliga återvinningssystem för pappersförpackningar. Även för handelns personal och distributörer innebär Mjau i Tetra Recart förpackning en rad fördelar. Hyllutnyttjandet i butik ökar med 30-40 procent. Förpackningen ger en utrymmes- och hanteringseffektivitet som hittills är oöverträffad. - Med det nya konceptet hoppas vi tillgodose konsumenternas och handelns behov. De nya smakerna i kombination med förpackningens funktionalitet, dess lätta vikt och kompakta form gör produkten lätt att hantera för konsumenter och distributörer, vilket gett oss ett positivt initialt mottagande av grossisterna, säger Hans Nilsson, VD Doggy AB. Kartongförpackningen är ett resultat av ett långvarigt produktionsutvecklingsarbete på Tetra Pak och uppfyller den moderna konsumentens krav på en lätthanterlig förpackning. - Doggy har kompetens och visioner för att göra den här lanseringen till en succé hos såväl katter som kattägare och vi har de rätta redskapen att hjälpa dem göra detta, säger Håkan Pettersson, General Manager Tetra Pak Sverige AB. Smakerna tillsammans med förpackningens utformning förstärker ytterligare Mjaus svenska profil. Doggy ABs fokus på svenska råvaror, svensk tillverkning och korta transporter har tillsammans med en hög smaklighet bidragit till att företaget har fortsatt starka konkurrensfördelarna gentemot de multinationella aktörerna. Mjau kattmat är idag marknadsledande inom svensk dagligvaruhandel. - Doggy AB är inne i ett expansivt skede och rustar inför framtiden. Personalstyrkan håller på att utökas med ett 20-tal medarbetare. Produktionen har ökat med 50 procent sedan år 2000 och företaget har nu beslutat om ytterligare investeringar. Doggy AB kommer att ansöka om tillstånd för att utöka tillverkningen med 30 procent, säger Hans Nilsson, VD Doggy AB Om Mjau kattmat: Den nya smakserien, Mjau Bitar i gelé, lanseras i volymstorleken 400 ml och väger 380 gram. Mjau Bitar i gelé i Tetra Recart finns i sex smaker baserade på svenska råvaror: Bitar i gelé med Kolja, Abborre, Havskräfta, Kycklinglever, Nötfärs och Oxlever. Om Tetra Recart: Tetra Recart är en kartongbaserad förpackning för livsmedelsprodukter som traditionellt sett förpackas i glasburk eller konservburk. Genom en skräddarsydd autoklaveringsprocess och ett specialutvecklat förpackningsmaterial kan produkten steriliseras i förpackningen. Därmed får den lång hållbarhet utan konserveringsmedel. De första produkterna i Tetra Recart förpackning kom ut på marknaden 2003 och finns i dagsläget på elva marknader inom segmenten för färdigmat och grönsaksprodukter. För ytterligare information: Hans Nilsson, VD Doggy AB, telefon 0701-45 57 12 Eva Milton, Informationsdirektör, Tetra Pak Sverige AB, telefon 08-679 20 00 Bildmaterial: Högupplösta produktbilder m m återfinns på www.doggy.se Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Vid företagets produktionsanläggning i Vårgårda produceras drygt 45 000 ton hund- och kattmat för Doggys huvudmarknader i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Storbritannien samt övriga Europa. Svensk kvalitet och miljöhänsyn har varit Doggys kännetecken sedan starten 1903 och bidragit till betydande exportframgångar. Hösten 2004 vann företaget Svenska Handelskammarens utmärkelse för sina exportframgångar i Tyskland. Huvudkontoret är beläget i Vårgårda i Västra Götaland. År 2004 uppgick Doggys omsättning till 374 miljoner kronor. Doggy är ett helägt dotterbolag till Svenska Lantmännen. www.doggy.se Tetra Pak arbetar tillsammans med kunderna för att ta fram rationella process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi satsar på innovation och är lyhörda för våra kunders behov. Vi vårdar relationerna med våra leverantörer för att tillhandahålla och leverera dessa lösningar, överallt där livsmedel konsumeras. Med cirka 21 000 anställda i mer än 165 länder arbetar vi i strategiskt partnerskap med våra kunder och leverantörer för att få fram effektiva, innovativa och miljömässigt riktiga produkter åt miljontals människor världen över. Vi tror på ett ansvarsfullt ledarskap, som skapar lönsam tillväxt i samklang med en uthållig miljö och företagets samhällsansvar. www.tetrapak.com