Dokumenthuset fortsätter sin nordiska expansion

Report this content

Dokumenthuset fortsätter sin nordiska expansion Dokumenthuset, ett av Sveriges ledande bolag inom dokumenthantering, fortsätter sin nordiska expansion genom ett förvärv i Finland. Förvärvet gäller det finska bolaget Arkistoneuvonta, som har en ledande position på den finska marknaden Förvärvet innebär att Dokumenthuset stärker sin position på den nordiska marknaden för effektiv lagring och återsökning av digitala och fysiska dokument. Dokumenthuset får genom Arkistoneuvonta tillgång till en etablerad försäljningskanal för tjänster som tidigare inte funnits på den finska marknaden. Tillsammans får de båda bolagen en mycket stark position i Finland. - Förvärvet ger oss ett efterlängtat tillfälle att förstärka vår ledande position i Norden. Finland är dessutom en intressant marknad med stor potential för de tjänster vi kan erbjuda, säger Henrik Wahl, VD för Dokumenthuset. Dokumenthuset arbetar med effektiv dokumenthantering i syfte att skapa ett mervärde för kunden. Genom att utnyttja den nya teknikens fördelar kan Dokumenthuset överta tung men nödvändig hantering av dokument och göra det mer kostnadseffektivt - med fysisk och/eller digital hantering - än om kunden gjort det själv. - Dokumenthuset ger oss en ägare som kan tillföra kapital och nya tjänster för att vidareutveckla Arkistoneuvonta in i framtiden, säger Arkistoneuvontas VD Kai Koskinen. Dokumenthuset är ledande i Sverige vad gäller till exempel outsourcing av företags- och myndigheters dokumenthantering. Dokumenthuset har ett dotterbolag i Finland och ett samarbetsavtal med en partner i Norge. Omsättningen var år 1999 50mkr miljoner kronor, antalet anställda 60 st. Dokumenthuset ägs av Svenska Lagerhus AB och WM-data AB. För ytterligare information v g kontakta: Henrik Wahl, VD, Dokumenthuset AB, tel 0708/113388 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/18/20000818BIT00750/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/08/18/20000818BIT00750/bit0002.doc