Dole kliver ur boxen: Nytänkande och revolutionerande design för bättre hälsa

Report this content

Frukt och grönsaksföretaget Dole Food Company, Inc. har som första företag inom sin bransch tagit fram en helt ny typ av förpackningar för sina varor. Förutom att säkert transportera färsk frukt och grönsaker är förpackningarna snyggt designade med en tydlig konsumentinformation och näringsfakta för att bidra till en hälsosammare livsstil och en bättre hälsa.

Ett av världens största företag för färsk frukt och grönsaker, Dole Food Company, Inc. är först i sin bransch med att använda sina förpackningar och kartonger till mer än endast ett transporthjälpmedel. Nu byts de tidigare kartongerna ut mot en ny generation snyggt designade och funktionella förpackningar i kraftig kartong som lanseras över hela Europa. – Vårt företag är branschledande när det gäller forskning och utbildning inom näringsforskning och hälsa. Vi är stolta över att som första företag i branschen använda våra förpackningar på ett nytt och funktionellt sätt, säger Heinz Meinken, europeisk marknadschef inom Dole Food Company. Näringsfakta om den färska frukten eller grönsaken kommer att tryckas på alla förpackningar för att hjälpa återförsäljare att informera konsumenter om valet av hälsosamma produkter. – I första hand får våra återförsäljare nyttig näringsinformation som de sedan kan vidareförmedla till konsumenter av färska frukter och grönsaker. Det understryker Doles miljö- och konsumentvänliga hållning men bidrar självklart också positivt till vårt varumärke, tillägger Heinz Meinken Förpackningarna som designats i klara blå, röda och gula färger med Doles världsberömda logotyp är alla tillverkade i miljövänlig och i stor utsträckning återvinningsbar kartong utan blekmedel. Alla kartonger har samma höga kvalitet och styrka för transport och lagring under de mest skiftande förhållanden. Dole satsar på en hälsosammare livsstil De nya förpackningarna är bara ett av Doles led att främja en hälsosammare livsstil för konsumenterna i Europa. Dole Europe har i flera år engagerat sig i utveckling och utbildning inom hälsa och näringslära genom att bygga upp ett stort nätverk och samarbete med både statliga och privata organisationer. – Vi har exempelvis sponsrat projektet ”Baby World and Fitness Centre” i Italien för att informera och utbilda föräldrar, barn och lärare om en hälsosam livsstil, avslutar Heinz Meinken. Dole har även sponsrat en arbetsgrupp med fokus på näringslära under den 51 sessionen av European Youth Parlament (EYP) sammanträde i mars i år. Ett av besluten som togs under EYP var att bättre märka matförpackningar med tydliga näringsfakta. Företaget är sedan länge också sponsor för cancerforskning i Storbritannien, Frankrike och Tyskland.