Ett sorgtecken som hjälper

Report this content

När Elisabeths pappa Uno Nygren gick bort för över ett år sedan blev familjens sorg mycket stor. Efter ett samtal med systerdottern Anna Clara om sorgebandets betydelse uttryckte hon en önskan om att omgivningen på något sätt skulle förstå att hon befann sig i sorg utan att hon själv skulle behöva uttrycka det i ord. Det var efter detta samtal som Elisabeth upptäckte sorgetecknet Dolorii. Nu bär många i familjen detta tecken.

– Sorgen är fortfarande tung och det känns bra att kunna hedra min pappas minne med något så vackert som omgivningen kan se. Sorgtecknet Dolorii hjälper oss att minnas och få känna lugn i vår sorg efter mammas make, vår pappa, svärfar, morfar och farfar Uno Nygren, säger Elisabeth Nygren.

Dolorii som är latin och betyder ”tillhör sorgen”, är ett silversmycke som kan bäras av både män och kvinnor, designat av den kända formgivaren Christina Fürst. Dolorii är en nationellt, religiöst och kulturellt obunden symbol som kan bäras av sörjande människor i hela världen.

– Jag upplever att många anser att sorgen ska gömmas undan och glömmas bort så fort som möjligt. Men jag sörjer fortfarande min pappa, fast det har gått ett helt år. Genom att bära Dolorii slipper jag förklara hela tiden att jag sörjer min pappa och inte är på topp. Det är många som frågar om min Dolorii och tycker den är fin. För mig känns det mer hoppfullt än dystert att bära Dolorii, säger Elisabeth.

En del av vinsten från försäljningen av Dolorii går till verksamheter som stödjer personer som drabbas av sorg. I år är det Ersta Diakoni som får ta emot pengar från Dolorii. På så sätt stöttar den som bär Dolorii både sig själv och andra.

– Alla drabbas av sorg någon gång i livet och det finns ett stort behov att få visa att man befinner sig i sorg utan att behöva sätta ord på det. Vår förhoppning är Dolorii ska bidra till att sorgen åter blir en naturlig del av livet och samhället. Det säger Caroline Knutsson-Hall, en av drivkrafterna bakom Dolorii

För beställning av bild, kontaktuppgifter till Elisabeth Nygren och mer information:
Caroline Knutsson-Hall, 0735 17 35 00, caroline.knutsson-hall@dolorii.se

Dolorii AB säljer sorgtecknet Dolorii som designats av formgivaren Christina Fürst. En del av varje års behållning skänks till en verksamhet som arbetar för att hjälpa människor inom området sorg eller förlust. Varje år i november överlämnas bidraget till en mottagare som ska vara en organisation, ett företag eller juridisk person. Initiativet till Dolorii har kommit från personer på Stockholms sjukhem som dagligen möter personer som förlorat en anhörig eller nära vän. www.dolorii.se

Taggar: