Sorg i allhelgonatid: Dolorii – den nya symbolen för sorg

Report this content

Allhelgonahelgen är den högtid då vi tänker på våra döda. Det är den helg på året då det är ok att sörja. Men nära och kära dör varje dag. Varje år förlorar flera hundratusen svenskar en människa som stått dem nära. Ändå är döden och sorgen satta på undantag i samhället idag. Det svarta sorgbandet som man fäste på kavajslaget är borta sedan decennier och att vara klädd i svart signalerar inte längre sorg. Men behovet att visa omgivningen att man befinner sig i sorg är lika stort som alltid. Därför finns nu det moderna sorgtecknet Dolorii.

När Elisabeths pappa Uno Nygren gick bort för över ett år sedan blev familjens sorg mycket stor. De önskade att omgivningen på något sätt skulle förstå att de befann sig i sorg utan att de själva skulle behöva uttrycka det i ord. Då upptäckte Elisabeth sorgetecknet Dolorii. Nu bär många i familjen detta tecken.

– Sorgen är fortfarande tung och det känns bra att kunna hedra min pappas minne med något så vackert som omgivningen kan se. Sorgtecknet Dolorii hjälper oss att minnas och få känna lugn i vår sorg, säger Elisabeth Nygren.

Dolorii som är latin och betyder ”tillhör sorgen”, är ett silversmycke designat av formgivaren Christina Fürst. Dolorii är en nationellt, religiöst och kulturellt obunden symbol som kan bäras av sörjande människor i hela världen.

– Jag upplever att många anser att sorgen ska gömmas undan och glömmas bort så fort som möjligt. Men jag sörjer fortfarande min pappa, fast det har gått ett helt år. Genom att bära Dolorii slipper jag förklara hela tiden att jag sörjer min pappa och inte är på topp. Det är många som frågar om min Dolorii och tycker den är fin. För mig känns det mer hoppfullt än dystert att bära Dolorii, säger Elisabeth.

En del av vinsten från försäljningen av Dolorii går till verksamheter som stödjer personer som drabbas av sorg. I år är det Ersta Diakoni som får ta emot pengar från Dolorii. På så sätt stöttar den som bär Dolorii både sig själv och andra.

– Alla drabbas av sorg någon gång i livet och det finns ett stort behov att få visa att man befinner sig i sorg utan att behöva sätta ord på det. Vår förhoppning är Dolorii ska bidra till att sorgen åter blir en naturlig del av livet och samhället. Det säger Caroline Knutsson-Hall, en av drivkrafterna bakom Dolorii.

Dolorii finns än så länge endast att köpa i butiken på Ersta Diakoni i Stockholm, genom Riksförbundet för änkor och änkemän samt på Doloriis hemsida, www.dolorii.se.

– Vi vill att Dolorii ska göras tillgänglig för alla sörjande i hela Sverige och hoppas få många återförsäljare runt om i hela landet, säger Caroline Knutsson-Hall.

För mer information, beställning av bild och  kontaktuppgifter till Elisabeth Nygren:
Caroline Knutsson-Hall, 0735 17 35 00, caroline.knutsson-hall@dolorii.se

Dolorii AB säljer sorgtecknet Dolorii som designats av formgivaren Christina Fürst. En del av varje års behållning skänks till en verksamhet som arbetar för att hjälpa människor inom området sorg eller förlust. Varje år i november överlämnas bidraget till en mottagare som ska vara en organisation, ett företag eller juridisk person. Initiativet till Dolorii har kommit från personer på Stockholms sjukhem som dagligen möter personer som förlorat en anhörig eller nära vän. www.dolorii.se