Domain.se lanserar världsunik generator för domännamn

Report this content

Domain.se lanserar världsunik generator för domännamn Europas ledande domännamnstjänst, Domain.se, lanserar idag en helt ny sorts tjänst för domännamnsregistreringar. En domännamnsgenerator kallad "Domain Creator" ska underlätta skapandet av nya och lediga namn för t.ex. företagsnamn, produktnamn eller föreningsnamn som dessutom är lediga som domännamn. Domain Creator är ett unikt hjälpmedel för domännamnsregistreringar och den första av sitt slag. Vid varje sökning genereras en lista med 40 domännamn utifrån de kriterier och som användaren specificerat. Dessutom visas om namnen är lediga eller inte i de vanligaste och mest populära toppdomänerna. Domain Creator har två separata sökfunktioner och den kan producera ord både på engelska och på svenska. - Alla som vid något tillfälle har sökt efter ett domännamn vet hur svårt det kan vara att hitta ett ledigt namn som man själv vill ha. Det var just behovet av ett effektivt hjälpmedel för skapandet av domännamn som fick oss att bygga generatorn. Vi tror att detta hjälpmedel kommer att öka antalet domännamnsregistreringar dramatiskt, säger Jakob Tolleryd, VD för Domain.se. - Domain Creator är en första version. Vi kommer kontinuerligt att arbeta med att utöka tjänsten med nya funktioner och fler ord, säger Johan Pettersson, utvecklingsansvarig på Domain.se. Den största bristen på lediga namn finns framförallt under den populära .com-domänen som har cirka 10 miljoner registrerade domännamn. Även efterfrågan på .se-domänen har ökat. Sedan de nya reglerna för registreringar under .se-domänen infördes den 1 april i år har antalet registreringar mer än fördubblats mot samma period i fjol. Domännamnsgeneratorn hittar Du på: www.domain.se För mer information vänligen kontakta: Klas Winberg, Informationsansvarig, Domain.se Telefon: 08-553 40647 Mobil: 0708-261136 e-mail: klas@domain.se Domain Technology är ett fristående dotterbolag till Spray Ventures AB och systerbolag till Razorfish AB, Spray NV samt Domain Network AB. Företaget har huvudkontor i Stockholm, cirka 50 anställda och 4 års erfarenhet av domännamnshantering. Domain Technology AB tillhandahåller snabba och enkla domännamnssökningar och registreringar genom sitt paneuropeiska nätverk av websiter. Domain.se är Europas största domännamnstjänst och motsvarande tjänster finns även i Norge, Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, Österrike, Schweiz, Italien och Spanien. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/25/20000625BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/25/20000625BIT00010/bit0002.pdf