Report this content

Domain.se öppnar idag registrering av .se-domäner för handelsbolag, kommanditbolag, enskilda firmor och stiftelser Från och med den 3 april är det möjligt att registrera handelsbolag, kommanditbolag, stiftelser och enskilda företag under .se-domänen. För att förbättra dina chanser att få det namn du önskar kan du redan idag registrera ditt domännamn på Sveriges ledande domännamnstjänst, www.domain.se. - Det kommer att bli en hård kamp om domännamnen. Erfarenheterna från andra länder som har valt att lätta på reglerna för domännamnsregistrering är att efterfrågan har ökat dramatiskt. För att maximera möjligheten att få sitt namn rekommenderar vi därför förhandsregistrering, säger Sebastian Schröder, marknadschef på Domain.se. - Vi gläds med de företag och organisationer som nu får möjligheten att registrera sin verksamhet under .se-domänen. Tidigare har det krävts ett aktiebolag för att kunna registrera ett domännamn under .se. När reglerna nu luckras upp kan alla svenska företag oavsett storlek eller bolagsform skaffa sig en internetidentitet, säger Schröder. Möjligheten att registrera sitt domännamn under .se-domänen är ett viktigt steg för företag och organisationer som vill bygga ett varumärke i den nya svenska ekonomin. Det blir också möjligt för de olika bolagen i en koncern att registrera sina egna unika domännamn genom att den så kallade koncernregeln försvinner. Även företagare som tidigare tvingats registrera sina verksamheter under .nu-domänen eller under länsbokstav kan nu istället skaffa sig en .se-domän. Det är den statliga stiftelsen för Internet-Infrastruktur (II-stiftelsen) som nu har tagit ett första steg för att bemöta det kraftigt växande missnöjet bland svenska företagare gentemot de hårda reglerna för registreringar av .se-domänen. För närvarande registreras c:a 13.000 .se- domäner per år, något som med de nya reglerna förväntas bli det dubbla. Domain Technology är ett fristående dotterbolag till Spray Ventures AB och systerbolag till Razorfish AB, Spray AB samt Domain Network AB. Företaget har huvudkontor i Stockholm, cirka 30 anställda och 3,5 års erfarenhet av domännamnshantering. Domain Technology AB tillhandahåller snabba och enkla domännamnssökningar och registreringar genom sitt paneuropeiska nätverk av websiter. Domain.se är Sveriges största domännamnstjänst och motsvarande tjänster finns även i Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Österrike och Schweiz. Din förhandsregistrering kan du göra online på Domain.se:s hemsida: www.domain.se För mer information vänligen kontakta: Klas Winberg, Informationsansvarig, Domain.se 08-52790647 / 0708-261136 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00560/bit0002.pdf