Beslut vid årsstämma i Dometic Group AB (publ) den 25 april 2016

Årsstämman i Dometic Group AB (publ) idag den 25 april 2016 fattade följande beslut.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sju ordinarie ledamöter utan suppleanter samt att bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor, utan revisorssuppleant.

Fredrik Cappelen, Albert Gustafsson, Rainer E. Schmückle, Magnus Yngen, Harry Klagsbrun, Gun Nilsson och Erik Olsson omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2017. PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som revisor.

Ersättning till styrelseledamöter och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode ska utgå med högst 3 025 000 kronor, fördelat enligt följande: 625 000 kronor till styrelsens ordförande och 325 000 kronor vardera till övriga ledamöter.

Arvode för kommittéarbete ska utgå med sammanlagt högst 450 000 kronor, fördelat på 250 000 kronor avseende revisionsutskottet (varav 100 000 kronor till utskottets ordförande och 50 000 kronor vardera till övriga ledamöter) och 200 000 kronor avseende ersättningsutskottet (varav 100 000 kronor till utskottets ordförande och 50 000 kronor vardera till övriga ledamöter).

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning inom ramen för offert.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att anta riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, i enlighet med styrelsens i kallelsen och årsredovisningen intagna förslag. Riktlinjerna innebär i korthet att den totala ersättningen ska baseras på innehavd position, individuell måluppfyllelse, Dometic-koncernens resultat och vara konkurrenskraftig i anställningslandet. Ersättningen ska bestå av fast lön, kortsiktig rörlig kontant ersättning baserad på uppfyllelse av årliga resultatmål, långsiktiga incitamentsprogram, pension och andra förmåner, inklusive icke-monetära förmåner.

Valberedning

Årsstämman beslutade att anta principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2017, i enlighet med valberedningens förslag. Dessa innebär i korthet att valberedningen ska utgöras av de tre, vid utgången av årets tredje kvartal, till största aktieägarna i bolaget samt styrelsens ordförande. Styrelsen ska sammankalla valberedningen.

Fastställande av räkenskaper 2015 och ansvarsfrihet

Årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen för 2015 fastställdes och styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2015 års förvaltning.

Resultatdisposition

Årstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagets resultat ska balanseras i ny räkning.

För mer information, vänligen kontakta:

Erika Ståhl, Head of Business Control & Investor Relations på Dometic

Email: ir@dometicgroup.com

Informationen lämnades för offentliggörande kl. 16.00 den 25 april 2016.

OM DOMETIC GROUP Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 11,5 miljarder kronor för år 2015 och har sitt huvudkontor i Solna.