Dometic Capital Markets Update 2021

Vid Dometic Capital Markets Update den 30 november 2021 kommer VD och koncernchef, Juan Vargues, tillsammans med medlemmar ur ledningsgruppen att dela insikter kring genomförandet av företagets strategi och om hur de nuvarande trenderna på friluftsmarknaden skapar möjligheter för fortsatt tillväxt och marginalexpansion.

Juan Vargues, VD och koncernchef säger: "Marknadstrender och övergången mellan traditionella fritidsfordon och passagerarfordon, exempelvis SUVar, driver ett behov av innovativa, flexibla och energieffektiva slutanvändarlösningar. Med vårt ledarskap inom teknik, vår starka marknadsnärvaro och breda produktutbud inom Outdoor Vehicle Based Activities är vi i en unik position för att dra fördel av denna snabbt växande marknad.”

Den strategi som annonserades 2019 har genererat betydande tillväxt och resultatförbättringar för koncernen. Omvandlingen till ett mindre cykliskt, mer konsumentorienterat, industrialiserat och effektivt företag fortsätter i hög takt. Förvärv är en viktig byggsten på denna resa och hittills i år har nio förvärv annonserats, främst inom den snabbt växande friluftsmarknaden. Portföljöversyn är en integrerad del i den strategiska planeringen och ytterligare förvärv och avyttringar av icke-strategiska verksamheter utvärderas kontinuerligt.

Dometic bidrar till en mer hållbar värld genom att göra det möjligt för människor att uppskatta och utforska naturen – lokalt och mer frekvent. Detta görs genom att erbjuda innovativa, hållbara, koldioxidsnåla produkter, som inspirerar till ett aktivt, bekvämt och ansvarsfullt liv utomhus. För att driva hållbarhetsagendan har Dometic satt upp en hållbarhetsplattform inklusive mål för 2024 och framåt. Detta inkluderar ett 2030-mål om att minska CO2-ton / nettoomsättning med 50%.

De finansiella målen för koncernen är oförändrade, förutom att måttet avseende marginalnivå ändras från EBIT till EBITA. Det tidigare EBIT-målet före jämförelsestörande poster på 16-17% motsvarar ett EBITA-mål före jämförelsestörande poster på 18-19%. Med tanke på att förvärv är en viktig och integrerad del av den strategiska agendan, speglar detta mått företagets underliggande prestation på ett bättre sätt.

Bolaget är optimistiskt kring de långsiktiga friluftstrenderna, den gynnsamma konsumentefterfrågan och de låga lagernivåerna inom detaljhandeln. På kort sikt kvarstår de globala leveranskedje-störningarna, som påverkar många industrier, och verkar accelerera inom vissa områden. Det är svårt att förutsäga när situationen kommer att stabiliseras och fram till dess kommer det att fortsätta påverka resultaten. Bolaget kommer att publicera sitt resultat för fjärde kvartalet och helåret 2021, den 27 januari 2022.

Agenda och detaljer kring eventet
Dometic Capital Markets Update hålls LIVE på Moderna Museet, Exercisplan 4 in Stockholm. Presentationen kommer att finnas tillgänglig kl 13.45 CET på https://www.dometicgroup.com/en/investors
En inspelning av presentationen kommer att finnas tillgänglig på webben efter eventet.

Schema
13:00 CET        Registrering och öppnande. Produkter kommer att visas.
14:00-17:30      Presentationer.
-Strategy execution – Juan Vargues, President and CEO
-Sustainability, integrated into the Dometic strategy – Eva Karlsson, Head of Group Operations​
​-Profitable expansion in mobile living
     Market trends, our portfolio, acquisitions - Juan Vargues, President and CEO​
     Dometic Outdoor - Peter Kjellberg, CMO, and Henrik Fagrenius, President EMEA
-Product leadership through Innovation – Anton Lundqvist, CTO
-Continuous cost reductions – Eva Karlsson, Head of Group Operations
-Financial Update and targets – Stefan Fristedt, CFO
-Q&A

FÖR YTTERLIGGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
rikard.tunedal@dometic.com

Om Dometic
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 16,2 Mdr för år 2020 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Mer information om Dometic finns på: http://www.dometic.com.