Dometic förvärvar Büttner Elektronik GmbH

Den 2 juli 2021 förvärvade Büttner Elektronik – en Tysklands-baserad leverantör av mobila strömförsörjnings-lösningar för friluftsmarknaden

SUmmering

• Förvärvet av Büttner Elektronik stärker Dometics erbjudande av mobila strömförsörjnings-produkter, inklusive solenergiprodukter, för den europeiska friluftsmarknaden.
  • Büttner Elektroniks nettoomsättning 2020 var omkring 13 miljoner EUR med en god rörelsemarginal. Omkring 75% av nettoomsättningen är inom Service och Aftermarket.
  • Transaktionen är giltig från och med idag, och förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start

beskrivning av Büttner Elektronik

Büttner Elektronik är en tysk leverantör av hög-kvalitativa mobila strömförsörjnings-produkter, inklusive solenergi-lösningar, batterier och batteriladdare. Büttner Elektronik levererar sina produkter till flera vertikala slutmarknader inom frilufts-området. Produkterna säljs främst i Tyskland och omkring 75% av nettoomsättningen är inom Service och Aftermarket.

Nettoomsättningen 2020 var omkring 13 miljoner EUR med en god rörelsemarginal och stark organisk försäljningstillväxt. Bolaget är privatägt, har 17 anställda och huvudkontor i Neuenkirchen, Tyskland.

BAKGRUND OCH SKÄL TILL FÖRVÄRVET

Expansion på den snabbt växande marknaden för mobila strömförsörjnings-lösningar är en strategisk prioritering för Dometic. Marknadsefterfrågan på hållbara och effektiva mobila strömförsörjnings-lösningar utanför elnätet ökar snabbt i takt med att fler och fler tillbringar tid utomhus med fordon eller båt som bas. Förvärver av Büttner Elektronik breddar Dometics erbjudande och disributionsnätverk av mobila strömförsörjnings-produkter för den europeiska friluftsmarknaden.

"Jag är glad att kunna välkomna Büttner Elektronik och dess anställda till Dometic. Med Büttner Elektronik stärker vi vårt produktutbud och distributionsnät inom det snabbt växande området av strömförsörjnings-lösningar för frilufts-livet. Vår strategi för lönsam expansion inom Mobile Living är byggd på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. Detta är vårt sjätte annonserade förvärv i år och vår lista av möjliga framtida förvärv är betydande" säger Juan Vargues, VD och koncernchef för Dometic.

Förvärvet finansieras fullt ut med kontanta medel och förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start. Transaktionspriset är inte materiellt i förhållande till Dometics börsvärde och offentliggörs inte. Transaktionen är strukturerad som ett samtidigt undertecknande och genomförande, och är giltigt från och med idag. Büttner Elektronik kommer att rapporteras som en del av segment EMEA.

FÖR YTTERLIGGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
rikard.tunedal@dometic.com

Om Dometic

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 16,2 Mdr för år 2020 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Mer information om Dometic finns på: http://www.dometic.com