Dometic förvärvar Cadac International

Den 16 september, 2021 ingick Dometic ett avtal om att förvärva Cadac International – en leverantör av högkvalitativ barbecue-utrustning för den fordonsbaserade frilufts-marknaden.

summerING

• Förvärvet stärker Dometics produkterbjudande och distributionsnätverk för den växande fordonsbaserade frilufts-marknaden.
  • Cadacs nettoomsättning 2020 var omkring 17 miljoner EUR med en god rörelsemarginal.
  • Transaktionen förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start.

beskrivning av Cadac international

Cadac är en leverantör av högkvalitativ barbecue-utrustning för den fordonsbaserade frilufts-marknaden (vehicle based outdoor market). Produkterna säljs i huvudsak inom Europa genom ett nätverk av mer än 600 återförsäljare och genom en egen B2C e-handel.

Nettoomsättning 2020 var omkring 17 miljoner EUR med en god rörelsemarginal. Bolaget är privatägt och har omkring 40 heltidsanställda

bakgrund och skäl till förvärvet

Dometic har identifierat den fordonsbaserade frilufts-marknaden (vehicle based outdoor market) som en starkt tillväxtmöjlighet i takt med att fler och fler tillbringar tid utomhus med fordon eller båt som bas. Cadac, med sitt erbjudande av högkvalitativa barbecue-produkter anpassade för friluftsliv, kompletterar perfekt Dometics befintliga erbjudande av kylboxar, tält, mobila strömförsörjningslösningar och andra friluftsprodukter.

"Jag är glad att kunna välkomna Cadac och dess anställda till Dometic. Med denna transaktion stärker vi vårt produktutbud och distributionsnät inom det snabbt växande frilufts-marknaden. Vår strategi för lönsam expansion inom Mobile Living är byggd på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt. Detta är vårt sjunde annonserade förvärv i år och vår lista av möjliga framtida förvärv är betydande" säger Juan Vargues, VD och koncernchef för Dometic.

Förvärvet finansieras fullt ut med kontanta medel och förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start.

Transaktionspriset är inte materiellt i förhållande till Dometics börsvärde och offentliggörs inte. Transaktionen förväntas genomföras under det fjärde kvartalet 2021. Cadac kommer att rapporteras som en del av segment EMEA.

För ytterliggare information, vänligen kontakta:

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
rikard.tunedal@dometic.com

Om Dometic

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 16,2 Mdr för år 2020 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Mer information om Dometic finns på: http://www.dometic.com