DOMETIC FÖRVÄRVAR VALTERRA PRODUCTS, LLC

Den 22 april 2021, ingick Dometic ett avtal att förvärva Valterra Products, en ledande nordamerikansk leverantör av service och aftermarket produkter för RV- och CPV industrin, inklusive lösningar för solenergi.

SUMMERING

• Förvärvet av Valterra breddar Dometics position inom Service och Aftermarket genom nya produkter, ett brett distributionsnätverk och en stark marknadsposition.
  • Förvärvet stärker också markant Dometics position på den snabbt växande marknaden för mobila solenergilösningar genom varumärket Go Power!
  • Valterras nettoomsättning 2020 var omkring 94 miljoner USD, men en god rörelsemarginal och en organisk tillväxt om 12%.
  • Transaktionen förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start. Transaktionspriset offentliggörs inte.

Beskrivning av valterra products

Valterra är en ledande nordamerikansk leverantör av produkter inom Service och Aftermarket, av förbrukningsvaror och av tillbehör för RV-industrin, vilket representerar omkring 90% av bolagets försäljning, samt för andra industrier såsom CPV. Dess produktkategorier inkluderar solenergilösningar, avlopps- och sanitetsprodukter, elkablar och andra elektriska produkter och tillbehör. Företagets produkter säljs under olika varumärken, inklusive Valterra och Go Power! som är allmänt erkända som ledande varumärken i sina respektive branscher. Cirka 2/3 av försäljningen kommer från kunder inom Service och Aftermarket, vilket stöds av en stor och växande installerad bas av fordon inom RV- och CPV-industrin.

2020 års nettoomsättning var omkring 94 miljoner USD, men en god rörelsemarginal och en organisk tillväxt om 12%.

Grundat år 1981, Valterra har omkring 550 anställda med kontor i Kalifornien, Florida och British Columbia och har en egen tillverkningsanläggning i Mexiko.

bakgrund och skäl till förvärvet

Expansion inom Service och Aftermarket är en strategisk prioritering för Dometic, eftersom den erbjuder en attraktiv marknadsdynamik, stark intjäningspotential, goda möjligheter för ytterligare expansion och låg cyklikalitet. Valterra stöder denna strategi med ett brett utbud av produkter inom Service och Aftermarket där priskänsligheten är lägre, och med en bevisad stark lönsamhet. Med varumärket Go Power! ökar Dometic också sin närvaro avsevärt på den snabbt växande marknaden för solenergilösningar skräddarsydda för ett mobilt friluftsliv.

"Jag är glad att välkomna Valterra och dess anställda till Dometic. Förvärvet är en del av vår strategi att stärka vår position inom Service och Aftermarket i den växande friluftsindustrin. Valterra kompletterar vår produktportfölj och stärker vårt erbjudande i att göra Dometic än mer relevant för våra nuvarande och framtida kunder." säger Juan Vargues, VD och koncernchef för Dometic.

Transaktionspriset offentliggörs inte. Förvärvet finansieras fullt ut med kontanta medel och förväntas bidra till Dometics resultat per aktie redan från start.

Stängning förväntas ske under andra kvartalet 2021, i avvaktan på myndighetsgodkännanden.

För ytterliggare information, vänligen kontakta:

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
rikard.tunedal@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 april 2021 kl. 07:00 CEST.

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Övriga applikationsområden. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt APAC och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, i fritidsbåtar och arbetsbåtar, lastbilar och premiumbilar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på omkring 16,2 miljarder kronor för år 2020 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.