• Dometic Group/

Dometic genomför ej kassaflödespåverkande nedskrivning av goodwill med påverkan på tredje kvartalets resultat

Efter att ha gjort en bedömning av det redovisade värdet av Dometics tillgångar och beaktat den makroekonomiska situationen och de försvagade marknadsförhållanden som lyfts fram i ett pressmeddelande den 17 september, kommer Dometic att göra en ej kassaflödespåverkande nedskrivning av goodwill på totalt 2,0 miljarder SEK, vilket påverkar rörelseresultatet (EBIT) negativt för segmentet Land Vehicles Americas i tredje kvartalet 2024. Nedskrivningen har ingen påverkan på EBITA, kassaflöde eller nettoskuld i förhållande till EBITDA.

Dometics rapport för det tredje kvartalet kommer att publiceras den 23 oktober 2024.

Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
E-post:
rikard.tunedal@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 oktober 2024 kl. 07:00 CEST.

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har omkring 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 27,8 Mdr för år 2023 och har sitt huvudkontor i Solna, Sverige.