• Dometic Group/

Dometic Group och Atwood Mobile Products har idag tecknat avtal om att Dometic Group förvärvar Atwood Mobile Products LLC.

Stockholm – 9 september, 2014 – Dometic Group, en globalt ledande leverantör av produkter till husvagns-, husbils-, marin-, lastbils- och bilindustrin, har tecknat ett exklusivt avtal om att förvärva det amerikanska företaget Atwood Mobile Products, LLC, ett tongivande aktör inom design, utveckling och tillverkning av produkter för fritidsfordons- och marinindustrin. Förvärvet kompletterar Dometics nuvarande produktpalett och stärker företagets globala position.

“Det huvudsakliga skälet till det här viktiga förvärvet är vår önskan att bredda vårt produkterbjudande till våra nordamerikanska kunder”, kommenterar Roger Johansson, VD och koncernchef för Dometic Group. “Med Atwood som en del av vår koncern kommer vi bl.a. kunna erbjuda värmare, ventilatorer, fönster och dörrar, spisar och ugnar samt andra produkter som tidigare inte har ingått i vårt Nordamerikanska sortiment.”

Atwoods huvudsakliga marknader är Nordamerika och Australien. Företaget har omkring 775 anställda och en årlig omsättning på cirka 200 miljoner dollar.

“Atwood´s produkter kännetecknas av god funktionalitet och hög kvalitet”. framhåller Frank Marciano, VD för Dometic Americas. “Vi kommer tillsammans kunna erbjuda våra kunder ett fantastiskt komplement till Dometic´s nuvarande produktsortiment, såväl som tillgång till Dometic´s omfattande service organisation.”

Tim Stephens, VD och koncernchef för Atwood Mobile Products, kommenterar “I Dometic har vi funnit en partner som möjliggör tillväxt på de marknader där vi, idag, är aktiva. Tillsammans kommer vi kunna erbjuda ett komplett utbud av produkter som höjer kundernas bekvämlighet i husvagn/husbil eller fritidsbåt.”

Dometic Groups globala omsättning kommer efter förvärvet, rullande 12 månader, att uppgå till cirka 10 miljarder SEK och antalet anställda kommer att öka till cirka 7 200. Villkoren för förvärvet är inte offentliga och förutsätter godkännande från relevanta myndigheter.

För ytterligare information om Dometic Group, besök http://www.dometicgroup.com. Läs mer om Atwood Mobile Products på http://www.atwoodmobile.com/.

Om Dometic Group
Dometic Group erbjuder
ett komplett utbud av luftkonditioneringssystem, kylskåp, markiser, spisar, sanitetssystem, belysningsprodukter, mobil strömförsörjning, fönster, dörrar och annan utrustning som gör det mobila livet enklare, säkrare och bekvämare.

Vi levererar direkt från produktionsanläggningar nära kunden och har ett globalt distributions- och supportnätverk för eftermarknadstjänster. Mer än 90 procent av våra produkter tillverkas i egna anläggningar i Asien, Europa och USA.

Produkterna säljs via flera olika distributionskanaler, under följande väletablerade varumärken: Dometic, WAECO, MarineAir, Cruisair, Condaria, SeaLand och Mobicool. Hög kvalitet är kännetecknande för våra varumärken, som därför har ett gott anseende på marknaden.

Dometic Group är en framstående utvecklingspartner och en prioriterad utrustningsleverantör till fritidsfordons- och båtutvecklare, tillverkare av transport- och passagerarfordon samt fler än 12 000 återförsäljare och teknikserviceföretag runtom i världen.

Kontakt Dometic Group:

Roger Johansson Rutger Wachtmeister