DOMETIC HAR SLUTFÖRT FÖRVÄRVET AV SEASTAR SOLUTIONS

Den 15 december, 2017, slutförde Dometic förvärvet av SeaStar Solutions. Dometic kommer att konsolidera SeaStar Solutions per den 15 december, 2017.

Som meddelades den 22 november ingick Dometic ett avtal om att förvärva SeaStar Solutions från dotterbolag inom American Securities LLC. Genomförande av förvärvet var bland annat villkorat av godkännande från konkurrensmyndigheter. Samtliga godkännande har nu erhållits. Dometic betalar en köpeskilling om 875 miljoner USD på kontant- och skuldfri basis. Transaktionskostnaderna uppgår till cirka 7 miljoner USD (cirka 60 miljoner SEK).

SeaStar Solutions är en ledande, global leverantör av styrsystem, bränslesystem och systemintegration till den marina marknaden. SeaStar Solutions är marknadsledande inom sina huvudproduktområden, med höga marknadsandelar. Bolaget driver i dag några av marknadens starkaste varumärken, däribland SeaStar, Xtreme, MOELLER, Optimus och Sierra. Eftermarknadsplattformen Sierra är världens största oberoende leverantör till den marina eftermarknaden. SeaStar Solutions är baserat i Nordamerika och har cirka 1 250 anställda.

”Jag är verkligen glad över att välkomna SeaStar Solutions till Dometic. Bolaget kommer att spela en nyckelroll i vår strategiska ambition att bygga ett bredare, globalt ledarskap inom marine. Som ett sammanslaget bolag kommer vi kunna erbjuda våra partners och kunder ett mycket starkt och unikt erbjudande av produkter, tjänster och support. Hela Dometic-teamet ser fram emot att börja arbeta tillsammans med våra nya kollegor från SeaStar Solutions ", säger Roger Johansson, VD och koncernchef i Dometic.

Sammanfattning
• Dometic förvärvar SeaStar Solutions, en ledande leverantör av styrsystem och eftermarknadsprodukter till den attraktiva marknaden för fritidsbåtar.
• Köpeskillingen uppgår till 875 miljoner USD på kontant- och skuldfri basis.
• Transaktionskostnader om cirka 7 miljoner USD (cirka 60 miljoner SEK).
• Förväntade försäljnings- och kostnadssynergier om 20 miljoner USD årligen, fullt realiserade inom tre år.
• Omedelbar positiv påverkan på Dometics rörelsemarginal och vinst per aktie.
• Nettoskulden/EBITDA är 3,3x direkt efter förvärvet. Nettoskulden/EBITDA förväntas ligga inom målet om 2x inom 24 månader.
• Dometic avser behålla sin utdelningspolicy om minst 40 procent av nettoresultatet.

Johan Lundin, Head of Investor Relations & Communications
E-post: ir@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december 2017, cirka kl 19:30 (CET).

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 12,4 Mdr för år 2016 och har sitt huvudkontor i Solna.