Dometic presenterar sin reviderade strategi på kapitalmarknadsdagen

Stockholm, 28 maj 2019 – Dometic (DOM-B.ST) presenterar idag på bolagets kapitalmarknadsdag i Stockholm sin långsiktiga strategi och ambitionen att öka försäljningen till 30 miljarder kronor.

"Vi har ökat vår nettoomsättning, förbättrat vår marginal och levererat starkt kassaflöde under de senaste fem åren. Vi är nu i en bra position att öppna dörren till en ännu bättre framtid. Genom att nyttja vår djupa kunskap inom företagets kärnteknologier och rikta oss mot tillämpningsområden istället för vertikala segment vill vi ompositionera bolaget. Vi tror att denna strategi kommer att erbjuda stora tillväxtmöjligheter, säger Juan Vargues, vd på Dometic.

Produktledarskap

Innovation är avgörande för att driva organisk tillväxt. Bolaget har satt som mål att 25 % av försäljningen ska komma från produkter som lanserats under de senaste tre åren. Bolaget presenterade flera initiativ för att uppnå produktledarskap, däribland introduceringen av gemensamma processer för produktutveckling och innovation samt ett samordnat tillvägagångssätt för förbättra framtida utveckling. Dessutom presenterades planer för att öppna så kallade excellence centers, etablera innovationsgrupper och team med globalt ansvar för design, elektronik konnektivitet.

Kostnadsminskningar

Dometic uttryckte sin avsikt att industrialisera bolaget med ambitiösa mål för att minska kostnaderna i alla delar av organisationen. Ambitionen är att bolagets kostnadsökning ska vara 0,5 procentenheter under inflationstakten. Målsättningen är att sänka komplexiteten genom att minska SKU:s (Stock Keeping Unit) med 40 %, leverantörer med 50 % och öka inköp från lågkostnadsländer till 80 %. Kostnader relaterade till Dometics digitala agenda uppskattas till 50 miljoner kronor per år fram till 2023.

"Vår avsikt är att accelerera den lönsamma expansionen, bli en innovationsledare inom våra tillämpningsområden och bygga ett större industriföretag med fokus på att leverera både fritidslösningar och professionella lösningar på marknaden", säger Juan Vargues.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Lundin, Head of Investor Relations & Communications
E-post:
ir@dometic.com

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Stryning och Övriga Applikationsområden. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design och säljer våra produkter i ett hundratal länder. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 18,0 Mdr för år 2018 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Citat

Juan Vargues, vd på Dometic