Dometic revolutionerar matleveranserna med ny innovativ transportbox

Dometic offentliggör idag en helt ny högteknologisk leveranslåda som bevarar kvalitet och temperatur på restaurangmat under transport till konsumenten. Produkten, Dometic Food Delivery Box, erbjuder både bättre och säkrare hemleveranser av färdiglagad mat, och öppnar upp affärsmöjligheter för krögare och transportbolag som vill in på den växande matleveransmarknaden.

Trenden att beställa mat från restauranger har ökat stadigt, pådrivet av både nya digitala tjänster och fler leveransalternativ - men framför allt, av den globala covid-19-pandemin. Mellan 2017 och 2020 har antalet matleveranser ökat med 60 procent globalt, och 2024 förväntas siffrorna från 2017 mer än fördubblas. (Källa: Statista, september 2020)

Många av världens främsta restauranger vill etablera sig på den växande hemleveransmarknaden, men tvekar eftersom det saknas säkra sätt att leverera målditer från kök till kund utan riskera kvalitet och kontrollerad temperatur på maten. Genom marknadsundersökningar har Dometic fått detta bekräftat som ”den saknade pusselbiten” i transportkedjan - och idag lanserar Dometic sin Food Delivery Box - en smart leveranslåda speciellt utvecklad för att transportera restaurangmat.

”Tänk om din måltid kan levereras till ditt hem med restaurangkvalitet. Det skulle vara som om du satt i restaurangen, njuter av måltiden, exakt som kocken vill att du ska - men hemma. Denna lösning kommer att tillfredsställa restauranger, leveransföretag och konsumenter. Dometic har gedigen kompetens inom temperaturkänsliga lösningar och vi kan leverera helhetslösningar som svarar upp mot dessa behov.” säger Peter Kjellberg, Chief Marketing Officer och Group Head of Other Verticals på Dometic.

Dometic Food Delivery Box, som med fördel monteras på mopeder och motorcyklar, har både värme- och kylelement som håller maten varm eller kall och säkerställer restaurangkvalitet på maten under hela transport tills den når konsumenten, detta genom separata fack med dedikerade temperaturzoner. Lådan har även elektrostatisk luftrening (jonisering) som håller atmosfären inuti ren och skyddar maten från att ta smak av tidigare leveranser.

Dometics Food Delivery Box, ger operatören möjlighet att övervaka att rätt mattemperatur bibehålls under leveransen.

Det första steget i detta projekt är att Dometic samarbetar med den ledande elektriska terrängcykeltillverkaren CAKE. CAKEs elektriska utility-skoter ÖSA, känd för sitt starka batteri och höga lastkapacitet, kommer att kunna utrustas med Dometic Food Delivery Box.

”Vårt samarbete drivs av vår ömsesidiga ambition att skapa kvalitetsprodukter som tillgodoser kunden och behovet av nya medel för effektiva och rena transportlösningar. Denna produkt är ett underbart exempel på hur vi kan kombinera vår expertis, toppteknik och engagemang för att tillhandahålla professionella lösningar” säger Stefan Ytterborn, VD och grundare på Cake. [End]
Anmärkning till redaktörer

PRESSKONTAKT

Minako Nakatsuma Olofzon
pr@dometic.com

Om Dometic
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 7 200 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 18,5 Mdr för år 2019 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Mer information om Dometic finns på: http://www.dometic.com.

Citat