NY VD OCH KONCERNCHEF FÖR DOMETIC KONCERNEN

Efter 36 års framgångsrik karriär inom Electrolux och senare Dometic har Lars Johansson, VD och koncernchef för Dometic gruppen, beslutat sig för att gå i pension vid 60 års ålder.

Som efterträdare har Fredrik Möller utsetts.
Fredrik Möller kommer närmast från Atlas Copco där han sedan 1990 innehaft olika befattningar inom försäljning, marknadsföring och produktutveckling inkluderande tjänsten som VD för Tools and Assembly Systems business i USA.

De senaste 3 åren har Fredrik Möller innehaft tjänsten som Senior Executive Vice President för Atlas Copco Group och Business Area President för Industrial Technique Division som under 2007 hade en omsättning på 6.9 miljarder SEK och ett rörelseresultat på 1.5 miljarder SEK .

Fredrik Möller, född 1963, har en Master of Science från Linköpings Tekniska Högskola och en MBA från Weatherhead School of Management, Cleveland, Ohio, USA..

”Jag ser fram emot att överta ledningen för den mycket framgångsrika Dometic koncernen” säger Fredrik.

Fredrik Möller tar över befattningen som VD och koncernchef den 1 Juni 2008.

”Sedan Lars Johansson tog över som VD och koncernchef för Dometic 2004 har företaget och dess värde utvecklats mycket tillfredsställande. Viktiga milstolpar har inkluderat förvärven av Waeco och SMEV samt en stark fokusering på nya innovationer inom koncernens olika produktområden. Lars kommer att arbeta tillsammans med Fredrik under en period för att säkra en smidig övergång” säger Simon Palley, ordförande för Dometic koncernen.

”Jag välkomnar Fredrik till Dometic och är övertygad om att han på ett utmärkt sätt kommer att utveckla detta fantastiska företag med fortsatt stark värdetillväxt” säger Lars Johansson.

---------------------------------------------------------------------
För ytterligare information:

Lars Johansson, VD och koncernchef Tel: 0141 23 81 00.
Rutger Wachtmeister, Executive Vice President Marketing and Sales.
Mobil:: + 46 703 24 20 46. E-mail: rutger.wachtmeister@dometic.se