RAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET 2017

Ett stabilt andra kvartal med en organisk tillväxt på 9 procent

ANDRA KVARTALET

•  Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 3 949 Mkr (3 461), vilket motsvarar en ökning med 14%, varav 9% var organisk tillväxt.
  •  Rörelseresultatet (EBIT) före jämförelsestörande poster uppgick till 650 Mkr (584), vilket motsvarar en marginal på 16,5% (16,9%). I detta inkluderas 29 Mkr i legala utgifter för grupptalan i USA.
  •  Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 650 Mkr (573).
  •  Kassaflödet för perioden uppgick till -29 Mkr (309). Det operativa kassaflödet uppgick till 570 Mkr (511).
  •  Periodens resultat var 474 Mkr (453).
  •  Resultat per aktie: 1,60 kr (1,53).

ETT STABILT ANDRA KVARTAL MED EN ORGANISK TILLVÄXT PÅ 9 PROCENT

“Tack vare både framgångsrika interna initiativ och gynnsamma marknadsförhållanden kan vi nu lägga ett starkt andra kvartal bakom oss. Vi fortsätter att uppvisa en god organisk tillväxt på 9 procent, av den totala omsättningsökningen på 14 procent. Den underliggande lönsamheten har utvecklats väl med en rörelsemarginal på 17,2% (16,9%), borträknat kostnaderna för legala aktiviteter i samband med grupptalan i USA.

Kassagenereringen var stark under kvartalet och nettoskulden i förhållande till EBITDA ligger nu på 1,7, vilket ger en bra utgångspunkt för fortsatta M&A-aktiviteter. Det är även glädjande att se att integreringen av Oceanair och IPV går enligt plan. Att hitta fler tillväxtmöjligheter inom attraktiva affärssegment fortsätter att ha en hög prioritet.

Förra årets satsningar för att förbättra logistiken och distributionen har gett goda resultat i såväl Americas som EMEA. Ett annat fokusområde just nu är att hantera en kombination av olika produktivitetsförbättringar och att optimera tillverkningskapaciteten i en situation med hög efterfrågan. Alla regioner har olika åtgärdsplaner; ett exempel är den nyligen meddelade konsolideringen i Kina.

Sammantaget har vi haft ett starkt första halvår 2017. Framtidsutsikterna är oförändrade för våra verksamheter och vi har många initiativ på gång för att hjälpa oss att nå våra finansiella mål.”

Roger Johansson, VD och Koncernchef

PRESENTATION AV RAPPORTEN

Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 18 juli 2017 kl.10.00 (CEST), där Roger Johansson, VD och koncernchef, samt Per-Arne Blomquist, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor. Ring in fem minuter innan webbcasten/telefonkonferensen börjar om du vill delta:

Sverige:               + 46 (0)8 566 426 69

Storbritannien:      + 44 (0)20 300 898 08

USA:                     + 1 855 831 59 48

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på www.dometic.com.

Johan Lundin

Head of Investor Relations and Communications
Email: ir@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli kl. 08:00 CEST.

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 22 tillverknings- och monteringsanläggningar i nio länder, säljer våra produkter i ett hundratal länder och tillverkar cirka 85 procent av de produkter vi säljer i våra egna anläggningar. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 6 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 12,4 Mdr för år 2016 och har sitt huvudkontor i Solna.