RAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET 2018

ANDRA KVARTALET

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 5 260 Mkr (3 949), vilket motsvarar en ökning med 33%, varav 9% var organisk tillväxt, 3% valutaeffekter och 21% M&A.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till 919 Mkr (650), motsvarande en rörelsemarginal på 17,5% (16,5%). Rörelsemarginalen exklusive SeaStar var 16,5%.
  • Det fanns inga jämförelsestörande poster under kvartalet.
  • Kassaflödet för kvartalet uppgick till 3 Mkr (-29).
  • Det operativa kassaflödet för kvartalet uppgick till 943 Mkr (570).
  • Kvartalets resultat uppgick till 629 Mkr (474).
  • Resultat per aktie uppgick till 2,13 kr (1,60).

FOKUS PÅ FÖRBÄTTRING AV LÖNSAMHET OCH KASSAFLÖDE

“Jag är nöjd när vi nu lägger vårt andra kvartal bakom oss – ett kvartal då vi har lyckats dra nytta av den underliggande marknadstillväxten och förbättra rörelsemarginalen inom alla regioner. Den totala nettoomsättningen ökade med 33 procent, varav 9 procent utgjordes av organisk tillväxt, med en fortsatt stark försäljning inom RV och en god utveckling för CPV och Aftermarket. Rörelsemarginalen förbättrades med 1,0 procentenheter trots en viss motvind från råvarupriser.

Det operativa kassaflödet ökade med 65 procent jämfört med samma kvartal förra året. Nettoskulden i förhållande till EBITDA var 3,4x i slutet av kvartalet och påverkades negativt av valutakurserna. I jämförbar valuta var nettoskulden i förhållande till EBITDA 3,2x. Vi förväntar oss att se en snabb minskning av detta nyckeltal under det andra halvåret.

Dometic har haft ett starkt första halvår 2018 med en organisk tillväxt på 9 procent samtidigt som rörelsemarginalen förbättrades med 1,6 procentenheter till 16 procent. Nettoomsättningen uppgick till nästan 10 miljarder kronor och rörelseresultatet till över 1,5 miljarder kronor, vilket gör oss till ett mer robust företag. Arbetet med prissättning har genomförts på ett bra sätt och har gett resultat, EMEA har lyckats väl med aktiviteterna i sitt lönsamhets-förbättringsprogram, samtidigt som SeaStar har presterat i enlighet med förväntningarna”.

Juan Vargues, VD och Koncernchef

PRESENTATION AV RAPPORTEN

Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 18 juli 2018 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Per-Arne Blomquist, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Sverige:               +46 8 566 426 69
UK:                       +44 20 3008 9802
US:                       +1 855 831 5944

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på www.dometic.com.

Tel: +46 8 501 025 46, Email: ir@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2018, kl. 08:00 CEST.

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck, Energi & Stryning, Säkerhet & Trygghet. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 28 tillverknings- och monteringsanläggningar i elva länder och säljer våra produkter i ett hundratal länder. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 8 800 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 14,0 Mdr för år 2017 och har sitt huvudkontor i Solna.