RAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2020

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 4 199 Mkr (4 650), vilket är en minskning med -10% varav -14% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för kvartalet uppgick till 597 Mkr (818), vilket motsvarar en EBITDA-rmarginal på 14,2% (17,6%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 421 Mkr (618), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,0% (13,3%).
  • De jämförelsestörande posterna för kvartalet uppgick till -32 Mkr (-), varav -23 Mkr avser omstruktureringskostnader under kvartalet hänförliga till det globala omstruktureringsprogrammet.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till 389 Mkr (618), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,3% (13,3%).
  • Kassaflödet för kvartalet uppgick till -112 Mkr (1 233). Det operativa kassaflödet uppgick till 181 Mkr (84).
  • Kvartalets resultat uppgick till 204 Mkr (344).
  • Kvartalets resultat per aktie uppgick till 0,69 kr (1,16).

VD HAR ORDET

“Under det första kvartalet 2020 ställdes världen inför en extrem situation utan tidigare motstycke i och med spridningen av Corona-viruset (Covid-19). Vi vet fortfarande inte vilka de slutliga följderna blir för samhällen och företag, men vi vet att det nu gäller att agera ansvarsfullt, beslutsamt och tillsammans. Vi agerade så fort utbrottet av Covid-19 startade i Kina i början av året. Vi har vidtagit omfattande åtgärder för att anpassa vår verksamhet i fabriker och på kontor världen över utifrån den rådande situationen, och vi har utfört uppsägningar, permitteringar och tillfälliga arbetsminskningar inom hela organisationen.

Det första kvartalet påverkades negativt av de snabba förändringarna i affärsklimatet. Vi lyckades hantera störningarna i leveranskedjorna i Kina på ett bra sätt, men nedstängningen av hela marknader i Europa och i USA under mars hade en negativ inverkan på efterfrågan. Den totala tillväxten för kvartalet uppgick till -10 procent, och nettoomsättningen påverkades med omkring -400 Mkr till följd av Covid-19. Rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster uppgick till 10,0 procent, trots en påverkan till följd av Covid-19 med -120 Mkr samt påverkan från handelstullar med -77 Mkr.

Under det första kvartalet har vi fortsatt genomföra vår strategi. Innovationsindexet fortsätter att förbättras och nådde 18 procent, jämfört med 14 procent samma kvartal föregående år. Vi lanserade en ny generation av mobila kylboxar – CFX3 – och kunde även presentera vår första produktserie för hemmet med Dometic MoBar för kylning av drycker på uteplatsen. Vi fortsätter att genomföra åtgärder inom vårt globala omstruktureringsprogram. Hittills har 14 anläggningar och cirka 500 medarbetare påverkats av programmet. Implementeringen av programmet har fortsatt hög prioritet och vi avser att accelerera genomförandet framöver.

Givet den rådande osäkerheten har vi proaktivt ingått ett uppdaterat finansieringsavtal med vår bankgrupp. Vår nuvarande bedömning är att detta uppdaterade finansieringsavtal skapar nödvändig flexibilitet och utrymme avseende kovenanter för de kommande fyra kvartalen. Vi har fullt fokus på att säkerställa fortsatt positivt kassaflöde och upprätthålla en solid finansiell ställning.

I dagsläget är det svårt att förutsäga hur situationen kommer att utvecklas under de kommande månaderna. På grund av nedstängning av våra huvudmarknader under april månad för att minska spridningen av Covid-19, och svårigheterna att bedöma när marknaderna kommer att öppnas och hur efterfrågan kommer att påverkas, förväntar vi oss en väsentlig påverkan på försäljning och lönsamhet under det andra kvartalet 2020.”

Juan Vargues, VD och Koncernchef

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 24 april 2020 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Sverige: +46 8 505 583 73
UK: +44 333 300 9270
US: +1 646 722 4902

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på www.dometic.com.

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2020 kl. 08:00 CEST.

Tel: +46 8 501 025 46, Email:
ir@dometic.com

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Mat & Dryck, Klimatsystem, Energi & Stryning och Andra Applikationer. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, i fritidsbåtar och arbetsbåtar, lastbilar och premiumbilar samt inom en rad andra områden. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi säljer våra produkter i ett hundratal länder och vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 7 200 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på omkring 18,5 Mdr för år 2019 och har sitt huvudkontor i Stockholm.