RAPPORT FÖR TREDJE KVARTALET 2018

TREDJE KVARTALET

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 4 501 Mkr (3 399), vilket motsvarar en ökning med 32%, varav 1% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet uppgick till 702 Mkr (648), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,6% (19,1%).
  • De jämförelsestörande posterna uppgick till - Mkr (166). De jämförelsestörande posterna under det tredje kvartalet 2017 är relaterade till den strategiska konsolideringen av tillverkningen i Kina.
  • Rörelseresultatet (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 702 Mkr (482), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,6% (14,2%). Rörelsemarginalen exklusive SeaStar uppgick till 14,5%.
  • Kassaflödet för kvartalet uppgick till 1 941 Mkr (610). Det operativa kassaflödet uppgick till 843 Mkr (667).
  • Kvartalets resultat uppgick till 435 Mkr (448).
  • Resultat per aktie: 1,47 kr (1,51).

ORGANISK TILLVÄXT GENOM DIVERSIFIERAD PORTFÖLJ

“Vi kan se tillbaka på ett kvartal med organisk tillväxt, förbättrade marginaler och en fortsatt minskad nettoskuld i förhållande till EBITDA. Den totala omsättningen ökade med 32 procent, varav 1 procent utgjordes av organisk tillväxt, med positiv utveckling inom 7 av 8 verksamheter. Särskilt positivt resultat inom Aftermarket där den organiska tillväxten var 7 procent. Rörelsemarginalen förbättrades med 1,4 procentenheter, främst tack vare fortsatt fokus på prissättning och effektivitet inom hela organisationen.

Det operativa kassaflödet ökade med 26 procent jämfört med samma kvartal förra året. Nettoskulden i förhållande till EBITDA var 3,1x i slutet av kvartalet och påverkades negativt av rörelser i valutakurserna. I jämförbar valuta var nettoskulden i förhållande till EBITDA 3,0x. Vi förväntar oss att se en fortsatt minskning av detta nyckeltal under det fjärde kvartalet. För att stärka vår finansieringsbas utfärdade Dometic sin första obligation i euro. Emissionsbeloppet uppgick till 300 miljoner euro till en fast ränta på 3 procent.

Vi ser fortfarande positiva trender och drivkrafter hos slutkunderna, med större ekonomiska satsningar på friluftsliv, ett växande intresse bland nya demografiska grupper och en efterfrågan på innovativa produkter. Genom de senaste förvärven har vi gjort en viktig strategisk förflyttning under 2018, där RV nu representerar 55 procent av försäljningen mot tidigare 65 procent, samtidigt som Marine idag står för 25 procent av försäljningen. Vi ska ytterligare öka vårt fokus på lönsam tillväxt, produktledarskap och kostnadsreduceringar för att bygga ett ännu mer diversifierat, innovativt och starkare bolag framöver.”

Juan Vargues, VD och Koncernchef

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 25 oktober 2018 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Per-Arne Blomquist, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Sverige:      +46 8 566 426 66
UK: +44 20 300 898 02
US: +1 855 831 5944

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på www.dometic.com.

Tel: +46 8 501 025 46, Email: ir@dometic.com

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2018, kl. 08:00 CEST.

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet på områdena Klimatsystem, Sanitet och Mat & Dryck, Energi & Stryning, Säkerhet & Trygghet. Dometic har verksamhet i Nord- och Sydamerika, EMEA samt Asien och Stillahavsområdet och erbjuder produkter som används i fritidsfordon, lastbilar och premiumbilar, i fritidsbåtar och arbetsbåtar samt inom en rad andra områden. Dometic erbjuder produkter och lösningar som berikar människors upplevelser utanför hemmet, om det så är i en husbil, husvagn, båt eller lastbil. Vår drivkraft är att skapa smarta och tillförlitliga produkter med enastående design. Vi driver 28 tillverknings- och monteringsanläggningar i elva länder och säljer våra produkter i ett hundratal länder. Vi har ett globalt nätverk av återförsäljare som servar aftermarket. Dometic har cirka 8 800 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 14,0 Mdr för år 2017 och har sitt huvudkontor i Solna.