• DOMETIC/

Report this content

Dometic förvärvar tysk belysningstillverkare och stärker koncernens ledande position ytterligare Dometic, världens ledande systemleverantör till fritidsfordon- och fritidsbåtsindustrin, förvärvar tillgångarna i MIKO Leuchten GmbH, Tysklands främsta tillverkare av belysningssystem till fritidsfordon. MIKO stärker Dometics ledande position ytterligare. MIKO Leuchten GmbH är Tysklands främsta tillverkare av skräddarsydda belysningsprodukter och -system till den tyska fritidsfordonsindustrin som främst omfattar husbilar och husvagnar. "Belysning är ett spännande komplement till vårt produktsystem till den växande fritidsfordonsindustrin," säger Dr. Sven Stork, koncernchef Dometic. "Dometics globala distributionsnät och långa relationer till industrin ger oss möjlighet att snabbt utveckla försäljningen av belysningsprodukter till befintliga kunder i övriga Europa, USA samt Australien," fortsätter Dr. Sven Stork. Tillgångarna i MIKO Leuchten GmbH förvärvas per den 1 januari 2003. Dometics Recreational Vehicle Systems omfattar idag kylskåp, luftkonditioneringsapparater, spisar, markiser, generatorer, fönster och dörrar samt sanitetssystem. Förvärvet av MIKO är Dometics andra sedan separationen från Electrolux fullföljdes i januari 2002. I februari 2002 förvärvades SeaLand, USAs ledande tillverkare av sanitetssystem till fritidsbåtsindustrin. För ytterligare information, vänligen kontakta: Dr. Sven Stork, koncernchef Dometic, +46-705-20 76 74 Louise Lundborg, chef Investor Relations, +46-707-10 43 21 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030107BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030107BIT00620/wkr0002.pdf