Ny vinkällare i exklusiv begränsad upplaga

Report this content

Ny vinkällare i exklusiv begränsad upplaga Dometic lanserar en exklusiv specialmodell av vinkällaren Dometic CS 200, kallad Dometic CS 200 Silver. Den tillverkas i endast 120 exemplar och kombinerar unik funktion med modern design. Dometics vinkällare bygger på den mycket speciella absorptionstekniken som skapar den miljö som fina viner kräver. En vinkällare bör vara vibrationsfri, mörk och hålla konstant temperatur. Vibrationer stör mognadsprocessen och hindrar vinet från att utveckla en djupare karaktär. Ljus gör att vinet tappar syra och kraft. Även temperaturväxlingar påverkar mognadsprocessen. Dometic CS 200 Silver erbjuder de perfekta lagringsförutsättningarna för den moderne vinkännaren. Designen är ren och stilfull. Med aluminiumram, tonat glas och gråmelerade sidor passar den fristående eller inbyggd i köket, matsalen eller vardagsrummet. År efter år lagras hela 200 vinflaskor samtidigt på utdragbara och fasta hyllor. Produktinformation Mått: 1735x595x750 mm (hxbxd) Nettovikt: 95 kg, vikt vid fyllt skåp: ca 250 kg Temperaturinställning: 8-18 grader C Tillverkning: Motala, Sverige Pris: Cirka 24 000 kronor. Vad är absorptionsteknik? Absorptionstekniken uppfanns på 1920-talet av de svenska ingenjörerna Gustav von Platen och Carl Munters. Dometic, då en del av Electrolux, förvärvade patentet 1925 och har sedan dess utvecklat tekniken till enorm förfining. Den producerar kyla genom att värma en ammoniaklösning som, då den förångas, absorberar värme. Till skillnad från vanlig kompressorkylteknik, anväder absorptionsprocessen inga rörliga delar, vilket gör att den är helt vibrationsfri och fullständigt tyst. Den är svårare att tillverka än en kylkompressor, men den passar mycket bra då kraven är höga, som i vinkällare. Dometic CS 200 premiärvisas på Hem & Villa på Stockholmsmässan 29 september - 3 oktober i monter B 16:11. Dometic CS 200 Silver finns hos utvalda återförsäljare från mitten av oktober. Kontakta Dometic kundtjänst: 08-501 025 00, för närmaste inköpsställe. _______________________________________________________________________ För ytterligare information, vänligen kontakta: Louise Hedberg, informationsansvarig, 0707-10 43 21 Maria Ottosson, salesmanager för Dometic vinkällare i Sverige: 08- 501 025 29/070- 299 97 50. maria.ottosson@dometic.se, www.dometic.com/wine Pressreleasen med bild finns att hämta på: www.dometic.se/press _______________________________________________________________________________ Dometic är den ledande leverantören av specialkyla och andra produkter och system som utvecklas, formges och tillverkas för att främst användas inom fritidsapplikationer såsom fritidsfordon, fritidsbåtar och hotellrum. Produkterna tillgodoser slutkundens specifika önskemål om ökad komfort utanför hemmet. Dometic levererar även specialkyla för medicinska tillämpningar. Koncernen är organiserad i två verksamhetsområden, Recreation Vehicle and Pleasure Boat Systems samt Special Refrigeration Systems. Dometic har produktionsanläggningar i tio länder, egen försäljnings- och marknadsorganisation i 35 länder samt cirka 65 distributörer globalt. 2002 omsatte koncernen cirka 6 400 MSEK och sysselsatte cirka 4 000 personer. Läs mer på www.dometic.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/28/20040928BIT20720/wkr0001.pdf