Jubilerande cigarrfestival i Dominikanska Republiken

Report this content

Med 210 miljoner handrullade cigarrer som produceras varje år dominerar Dominikanska republiken cigarrvärlden. Paradisön är cigarrernas konungarike där nästan hälften av världens cigarrer produceras, över fem miljoner svenska kronor genereras årligen av tobakexport. Dominikanska republiken har blivit navet i den globala cigarrproduktionen och nu firar de för tionde året i rad ”The Procigar Festival”.

Året var 1992 då de mest erfarna cigarrtillverkarna i Dominikanska Republiken bildade föreningen ”Procigar”. Syftet med föreningen, som verkar än idag, är att försvara, skydda och sprida ett gott rykte om cigarrens hemland och världens främsta exportör av premiumcigarrer.

Festivalen ”The Procigar Festival 2017” äger rum i Dominikanska republiken mellan 19-24 februari med startskott i Punta Cana. Festivalgästerna kommer att kunna koppla av på stranden under den tropiska solen, tävla i roliga strandaktiviteter, snorkla och rida på hästar längs havet. En av festivalens höjdpunkter är möjligheten att träffa branschens största cigarrtillverkare. Oavsett om cigarrerna kommer från ett familjeföretag eller från ett stort internationellt företag blomstrar industrin från norr till söder, från Santiago till La Romana, och drivs av passionerade människor.

– Min far alltid sa till mig att varje sekund, varje dag, kan något gå fel i våra fabriker, därför leder jag arbetet med stor noggrannhet. Jag håller ett öga på ingredienserna och ser till att recepten följs på ett korrekt sätt. I själva verket är Arturo Fuente Factory en samling av små kök där min far och jag är kockarna. Jag har aldrig besökt andra fabriker, jag vet inte hur de fungerar, och jag röker inte andras cigarrer, säger Carlito Fuente från Tabacalera Fuente.

Festivalen fortsätter att bjuda på upplevelser i världens cigarrhuvudstad, Santiago de los Caballeros. Besökare har där möjlighet att få en inblick i tobaksodlingar och cigarrfabriker såsom General Cigar, Davidoff, Quesada Cigars, La Aurora, De Los Reyes Cigars, Tabacalera La Alianza-EP Carrillo, La Flor Dominicana, Tabacalera Palma, PDR Cigars och the Cigar Family Charitable Foundation. För de mer äventyrliga besökarna kan man bland annat segla med en katamaran längs den norra kusten, delta i pokerturnering för välgörenhet eller varför inte ta danslektioner i Merengue.

När nätterna smyger sig på välkomnas besökarna på spektakulära galamiddagar med premiumdrycker, läckra lokala rätter, dans och varm dominikansk gästfrihet – som självklart rundas av med premiumcigarrer.

Läs mer om Dominican Republic Procigar Festival: http://procigar.org/

För mer information, vänligen kontakta:

Dominican Republic Tourist Office i Stockholm Patricia Polanco de Olmos, Direktør
E-mail: p.polanco@godominicanrepublic.com Telephone: +46 8 120 205 37

Target Tourism, Trade & Press Pia Klitten Sørensen
E-mail: pia@target-tourism.dk Telephone: +45 8680 1025 Mobil: +45 2452 1025

Om Dominikanska Republiken

Omgiven av Atlanten i norr och Karibiska havet i söder, har den tropiska ön nästan 1600 kilometer kust och över 400 kilometer med några av världens bästa stränder, magnifika orter och hotell, en mängd olika sporter, avkoppling och underhållning. Här kan man dansa merengue och relaxa på en rad olika resorts, utforska paradisöns rika historia, prova på den Dominikanska Republikens läckra gastronomi eller njuta av ekovänliga äventyr i de storslagna nationalparkerna. Känd för sina gästvänliga och varma människor, är Dominikanska Republiken en unik destination med häpnadsväckande natur, spännande historia och kulturella upplevelser som musik, konst, festivaler, och öns egna specialiteteter såsom cigarrer, rom, choklad, kaffe och bärnsten. Dominikanska Republiken har de bästa stränderna, en fascinerande historia och rik kultur. Ett resmål välbesökt av både kändisar, par och familjer.

Besök Dominikanska republikens officiella hemsida: www.GoDominicanRepublic.com

Taggar:

Citat