dormakaba lanserar brandsäker batterilösning för dörrautomatiker

Sverige, 18 april 2024 – Nu lanserar dormakaba, en global aktör inom dörr- och accesslösningar, en brandsäker batteribackup för slagdörrsautomatiker. Batterilösningen har genomgått rigorösa tester på forskningsinstitutet RISE, för att säkerställa att batteriet inte bidrar till spridning av brand.

– Batteribackupen är en säkerhetslösning som garanterar att dörrautomatiken inte slås ut vid ett eventuellt strömavbrott. Vår lösning har även genomgått ett fullskaligt brandmotståndstest, säger Anders Sandgren, produktägare Access Automation Solutions Scanbalt dormakaba.

Det är de välkända slagdörrsautomatikerna ED100 och ED 250 som nu kompletteras med en integrerad batteribackup (ED UPS) för att säkerställa strömförsörjningen även vid strömavbrott. Batteribackupen har testats av RISE (Research Institute of Sweden), och resultatet visar på att ED UPS med integrerat batteri är brandsäker och att dörren bibehåller sin integritet i händelse av brand.

– Tanken på att montera ett batteri i omedelbar närhet till en brandcell kan väcka oro. Därför har vi låtit RISE genomföra ett brandscenario med en medeltemperatur på över 800 grader. Testet gick mycket bra, och visade att batteriet inte orsakar spridning av brand, säger Anders Sandgren.

Monteringskittet och det uppladdningsbara litiumjärnfosfatbatteriet (LiFEPO4) har utvecklats speciellt för dormakabas slagdörrsautomatik ED100/250. Det integreras med dörrautomatiken som en förlängning av täckkåpan, vilket möjliggör en snabb och kostnadseffektiv installation av batteriet, samtidigt som det minimerar behovet av att dra kostsamma kablar till en extern enhet. Batteriets livslängd är estimerad till sex år, vilket även innebär betydande besparingar på onödiga batteribyten jämfört med vanligt förekommande batterier på marknaden.

– I och med lanseringen av den brandtestade batteribackupen har vi utvecklat en konkurrenskraftig produkt som erbjuder kunderna ett betydande mervärde när det gäller säkerhet och hållbarhet. Vi är stolta över att kunna erbjuda denna innovativa lösning och ser fram emot ett positivt mottagande på den nordiska fastighetsmarknaden, säger Marcus Täck, VP Marketing and Product Management Central & North Europe.

Om dormakaba

dormakaba är en ledande leverantör på världsmarknaden för accesslösningar. Bolaget har återuppfunnit innebörden av access och sätter nya branschstandarder för intelligenta system och hållbara lösningar för fastighetens hela livscykel. Med ca.16 000 medarbetare och en stark kompetensbas världen över stöttar dormkaba, tillsammans med sina distributörer, kunder i över 130 länder. Produkter, lösningar och tjänster är utvecklade för att enkelt integreras i fastigheters ekosystem och skapar säkra och hållbara platser där människor kan röra sig sömlöst.

dormakaba är noterad vid SIX Swiss Exchange och har sitt huvudkontor i Rümlang nära Zürich (Schweiz) och omsatte 2.8 milliarder CHF under verksamhetsåret 2022/23.

SIX Swiss Exchange: DOKA

I Norden har dormkaba regionala säljkontor i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (Köpenhamn), Norge (Oslo, Drammen, Sandnes) och Finland (Helsingfors). Regionen betjänas utifrån det europeiska centrallagret i Wuppertal (Tyskland), samt lokallager i Drammen och Eskilstuna.

Mer information på www.dormakaba.com.