dormakaba lanserar dormakaba dKey – det smarta hybridlåset som inte syns

Report this content

Nu lanserar dormakaba ett hybridlås som förenar tryggheten i ett traditionellt lås, med komfort och funktion som digital teknik möjliggör, dormakaba dKey. All teknik är inbyggd i låskistan vilket gör det möjligt att installera låset utan påverkan på dörren. Samtidigt är det möjligt att behålla de befintliga låscylindrarna för den i familjen som vill fortsätta att använda sin nyckel. Det är bara att installera låshuset, ladda ner appen och aktivera låset. Efter det kan det antingen användas digitalt via smartphone, eller traditionellt med en nyckel.

”Lösningen är unik på den skandinaviska marknaden, säger Tore Brænna, Head of Business Development som projektlett arbetet med att ha utveckla produkten. Vi har lyckats kombinera digitala funktioner med elektronik och mekanik, där all teknik är inbyggd i låshuset. Vi kallar det ”teknik så smart att den inte syns”.  När vi satte förutsättningarna för produktvecklingsprojektet var det enkelt att fokusera på kundvärdet - det måste vara säkert, enkelt och tekniken ska inte synas.

dormkaba dKey är ett batteridrivet digitalt lås som kommunicerar med användarens smartphone via Bluetooth (BLE).
När låset  är på plats är det bara för användaren att ladda ner smartphone-appen som styr funktionaliteten, bland annat automatisk upplåsning när du närmar dig dörren och automatisk låsning när du går, samt möjlighet att skapa, dela och hantera digitala nycklar för ytterligare användare. I kombination med den digitala lösningen går det samtidigt bra att använda vanliga nycklar.

Marcus Täck, VP Marketing och Product Management, har arbetat med projektet under lång tid. ”Vi började med ett projekt som initialt var inriktat för dörrtillverkare, som vidare även utvecklade sig till en lösning för andra partners. Nu lanserar vi en vidareutveckling av produkten under namnet dormakaba dKey som inriktar sig mot hemmamarknaden. Vi vill poängtera att dormakaba dKey säljs endast genom säkerhetsinstallatörer. Marcus fortsätter - Vi har flera intressanta samarbeten med, för oss nya aktörer på marknaderna, såsom proptech-bolag som arbetar med att digitalisera kommersiella fastigheter och flerfamiljshus samt flera app-tillverkare som har sina specialiteter inom olika marknadssegment.”

”Detta är bara början, avslutar Tore Brænna, vi kommer att fortsätta att utveckla produkter och tillbehör för att öka kundens upplevelse och användarvänligheten, kombinerat med känslan av säkerhet och trygghet.”

Malin Leveau
PR & Communication manager, dormakaba
M: +46 733 37 06 54
malin.leveau@dormakaba.com

dormakaba Group

dormakaba för smart och säker access. Som ett av tre ledande företag i branschen är dormakaba en pålitlig partner för produkter, lösningar och tjänster för åtkomst till byggnader och rum – allt från en och samma källa. Med starka varumärken finns företaget och dess många samarbetspartner representerade i över 130 länder över hela världen. dormakaba är listade på SIX Swiss Exchange, har huvudkontor i Rümlang.(Zürich/Schweiz), cirka 16 000 anställda och omsatte över 2,8 miljarder CHF under verksamhetsåret 2018/19. SIX Swiss Exchange: DOKA Mer information på www.dormakaba.com

Snabbfakta

dormakaba dKey – Teknik så smart att den inte syns dormakaba dKey är ett smart hybridlås som ger dig tryggheten i ett rejält mekaniskt lås och flexibiliteten från digital teknik. All teknik för mobil access bygger på BLE (Bluetooth Low Energy) och finns inbyggd i låskistan. Det är bara att installera låshuset, ladda ner appen och aktivera låset. Efter det kan det antingen användas digitalt via smartphone, eller traditionellt med en nyckel.

Citat

Lösningen är unik på den skandinaviska marknaden. Vi har lyckats att kombinera digitala funktioner med elektronik och mekanik, där all teknik är inbyggd i låshuset. Vi kallar det ”teknik så smart att den inte syns”.  När vi satte förutsättningarna för produktvecklingsprojektet var det enkelt att fokusera på kundvärdet - det måste vara säkert, enkelt och tekniken ska inte synas.
Tore Brænna, Head of Business Development