dormakaba levererar säkerhetslösning till Avinors flygplatser i Norge

Avinor och dormakaba Norge har tecknat ett ramavtal för leverans av en ny generation envägsslussar till Avinors flygplatser runt om i Norge. Envägsslussar är nödvändiga för flygplatser eftersom de förhindrar intrång av obehöriga personer i säkerhetsgodkända områden. Ramavtalet har ett maxvärde på 150 miljoner NOK under avtalsperioden.

"Vi är stolta över att ha fått förnyat förtroende från Avinor att leverera fler envägsslussar till norska flygplatser under de kommande 4 åren med en möjlig förlängning på 2+2 år", säger Bjarte Karlsen, Head of Solution Sales på dormakaba. Vi har haft ett gott samarbete i 20 år inom både nybyggnation och ombyggnad. Tekniken bakom envägsslussar har testats väl och vi har installerat över 100 slussar bara på flygplatser i Norge. Nu är det nästa generations teknologi som kommer att levereras under de kommande åren."

"Våra envägsslussar hjälper Avinor att se till att personer som inte är säkerhetsgodkända kommer in på områden de inte ska ha tillgång till. Dessutom säkerställer slussarna ett bra flöde, så att passagerare snabbt och säkert kan förflyttas mellan anvisade områden på flygplatsen, fortsätter Bjarte. Vi är tacksamma för att Avinor har stort förtroende för oss, vår expertis och våra säkerhetsprodukter, så att vi kan bidra till att stärka säkerheten för både anställda och resenärer på Avinors flygplatser."

Bjarte Karlsen

Head of Solution sales, dormakaba AS

E-post: bjarte.karlsen@dormakaba.com

dormakaba för smart och säker access. Som ett av tre ledande företag i branschen är dormakaba en pålitlig partner för produkter, lösningar och tjänster för access till byggnader och rum – allt från en och samma källa. dormakaba finns representerade i över 130 länder över hela världen. dormakaba är listade på SIX Swiss Exchange, har huvudkontor i Rümlang (Zürich/Schweiz), cirka 15 000 anställda och omsatte över 2,5 miljarder CHF under verksamhetsåret 2020/21. SIX Swiss Exchange: DOKA