ÅRSSTÄMMA I DORO AB

Årsstämma i Doro AB hölls igår varvid bl. a. följande frågor behandlades.

Bedömning av affärsläget
VD Rune Torbjörnsen angav i sitt stämmoanförande att den internationella marknaden för hemtelefoni som tidigare indikerats, har fortsatt att minska. Samtidigt kan Doro för första gången sedan 2004 uppvisa ett positivt kvartalsresultat. Detta är dels en effekt av en ny affärsorganisation och förbättrade marginaler genom en bättre produktmix, men också ett resultat av bättre fokus på hanteringen av koncernens affärsmässiga och finansiella risker. Utförsäljningar och lagernedskrivningar har minimerats, samtidigt som en lägre dollarkurs bidragit positivt. Kostnadsbesparingarna från de åtgärder som vidtogs under 2006 har nu också fått effekt.

Styrelsens sammansättning
Styrelseledamöterna Bo Kastensson, Anders Berg, Rune Torbjörnsen och Tomas Persson omvaldes. Jonas Mårtensson utsågs till ny styrelseledamot sedan Anders Bülow avböjt omval. Bo Kastensson utsågs till ordförande i styrelsen.

Revisorer
Stämman nyvalde revisionsbolaget Ernst & Young med auktoriserade revisorn Ingvar Ganestam som huvudansvarig revisor samt av auktoriserade revisorn Göran Neckmar som revisorssuppleant.

Ingen utdelning lämnades för verksamhetsåret 2006.

Bolagsordningen m m
Bolagsordningen ändrades så att bolagets aktiekapital lägst skall vara 15.000.000 kronor och högst 60.000.000 kronor.

Vidare beslutades om minskning av aktiekapitalet med 69 630 524 kr, till 17 407 631 kr. Minskningen sker för avsättning till omedelbar täckning av förlust och genomföras utan indragning av aktier. Aktiernas kvotvärde kommer sålunda att minska från 5 kr till 1 kr.

Bemyndigande
Det fattades vidare beslut om att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av upp till sammanlagt högst 4.000.000 aktier. Styrelsen skall äga rätt att besluta om nyemissionen skall ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse enligt 13 kap 5 § 1 st 6 p aktiebolagslagen (apport, kvittning eller andra villkor). Nyemissionen skall enligt styrelsens beslut kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Lund den 25 april 2007

Doro AB

För ytterligare information kontakta:

CEO Rune Torbjörnsen 046-280 50 60 eller
CFO Stefan Sjölin 046-280 50 62