Årsstämma i Doro AB den 26 mars 2009

Doro AB höll på torsdagen den 26 mars 2009 årsstämma i Lund under ordförandeskap av direktör Bo Kastensson.

I sitt stämmoanförande konstaterade Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud att bolaget under 2008 tog ytterligare ett steg för att växa inom Care Electronics. ”Tillväxten är i linje med den strategi jag presenterade förra året, vi stärkte tillväxttrenden, främst inom Care Electronics, vilken inleddes under 2007”, sade Jérôme Arnaud. ”Perioden mellan fjärde kvartalet 2007 och fjärde kvartalet 2008 ökade vår försäljning inom gsm med 192 procent. Våra mobiltelefoner finns idag hos större operatörer och butikskedjor och vi har erhållit flera prestigefulla utmärkelser.”

Årsstämman fattade bland annat följande beslut:

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till behandling av ansamlad förlust godkändes, vilket innebär att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2008 (för 2007: 0 SEK).

Stämman fastställde styrelsearvodet för 2009 enligt följande: ett fast arvode om 600 000 kronor, att fördelas med 300 000 kronor till styrelseordföranden och med 100 000 kronor till envar av övriga stämmovalda styrelseledamöter som inte är anställd i bolaget. Beloppen inkluderar ersättning för kommittéarbete som styrelseledamöter kommer att medverka i under perioden.

Till styrelseledamöter omvaldes Bo Kastensson, Jonas Mårtensson, Peter Blom och Jérôme Arnaud. Till ny styrelseledamot valdes Karin Moberg. Karin Moberg har bl a 15 års erfarenhet från ett antal ledande positioner inom Telia och TeliaSonera. Hon har där varit dotterbolagschef med ansvar för bredband och Internet på den svenska marknaden, affärschef för nummerupplysningen, marknadsdirektör, varumärkesansvarig och kommunikations¬direktör. Utöver uppdraget i Doro AB är Karin Moberg styrelseledamot i 7:e AP-fonden. Karin, som är 45 år, äger idag inga aktier i Doro AB. Tomas Persson hade undanbett sig omval.

Bo Kastensson valdes till styrelsens ordförande.

Stämman godkände förslaget från aktieägare som representerar cirka 40 procent av samtliga röster i bolaget gällande val av ledamöter att ingå i valberedningen inför årsstämman 2010. Valberedningen ska ha tre ledamöter enligt följande: Tedde Jeansson (Originat AB), Arne Bernroth (Nordea Bank) och Bo Kastensson (styrelsens ordförande). Tedde Jeansson ska vara valberedningens ordförande. Valberedningens sammansättning kan ändras under året om större förändringar sker i bolagets ägarstruktur eller om någon ledamot lämnar valberedningen innan dess arbete är slutfört. Sådant initiativ ska i sådana fall tas av valberedningens ordförande.

Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Styrelsen bemyndigades att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av upp till sammanlagt 4 000 000 aktier, innebärande en aktiekapitalökning om högst 4 000 000 SEK, motsvarande en utspädning om 23 procent av bolagets aktiekapital och totala röstetal. Styrelse har rätt att besluta om nyemission ska ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse som avses i 13 kap 5§ 1 stycket sjätte punkten i aktiebolagslagen. Nyemission ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Protokoll från årsstämman 2009 publiceras på koncernens webbplats, www.doro.com