Bokslutskommuniké (1/1-31/12 2005)

Report this content

VD Rune Torbjörnsens kommentar ”Vi har arbetat hårt med att återskapa lönsamhet i Doro genom två huvudaktiviteter; kostnadsbesparingar och produktutveckling. De fallande marginalerna orsakade av hård prispress och stigande US dollar har lett till ökade behov av sänkta kostnader i verksamheten. Vi är i slutfasen av den stora omstruktureringen och har nu ett kostnadsläge som sänker våra kostnader med drygt 20 procent. Om vi även tar bort engångskostnader och effekter av våra åtgärder går vi in i 2006 med över 70 MKr i lägre kostnader jämfört med 2005. Under året har Doro också lanserat ett antal nya produkter inom telefoni och övrig konsumentelektronik, som har bidragit till fortsatt ökade volymer. Under det fjärde kvartalet har dock lanseringsaktiviteten varit låg. Betydande insatser har under kvartalet istället gjorts på produkter som kommer att introduceras på marknaden under första halvåret 2006. Vi har samtidigt fått på plats en modern och effektiv säljorganisation. Vår produktutveckling har under året stärkts genom en uppdelning i fem Business Units varav fyra fokuserar på nya produktkategorier; IP-Communications (VoIP), Accessories, Consumer Devices och Care Electronics - områden som förväntas stå för merparten av koncernens tillväxt framöver.” Omsättning och resultat i kvartal 4 Doro, noterat på Stockholmsbörsens O-lista, har under fjärde kvartalet omsatt 189 MKr (220 MKr), vilket innebär en minskning med 14 procent jämfört med föregående år. Under kvartalet har försäljningsvolymen fortsatt att öka, men i lägre takt än tidigare under året. Detta har motverkats av fortsatt fallande försäljningspriser, främst på äldre modeller. Marginalerna har under kvartal fyra varit låga, till stor del som en konsekvens av utförsäljningar av utgående produkter och lagernedskrivningar. Omkostnaderna, exklusive effekter av omstruktureringar, har sänkts genom lägre personal- och administrationskostnader. Kvartalet har belastats med 19 MKr i engångs- och omstruktureringskostnader. Avskrivningarna har varit högre än föregående år p.g.a. ökade investeringar i produktutveckling. Det sämre kassaflödet har gett en ökad upplåning och har medfört högre räntekostnader. US dollar effekter på leverantörsskulderna har påverkat kvartalets resultat negativt. Resultatet för koncernen efter skatt uppgick till -27 MKr (15 MKr) för kvartalet. Omsättning och resultat tolv månader Doro har under 2005 omsatt 621 MKr (649 MKr), vilket innebär en minskning med 4 procent jämfört med föregående år. Försäljningsutvecklingen har varit positiv i Frankrike och för dotterbolaget UpGrade Communication. Gruppens totala volymer har under året stigit med cirka 20 procent, men sänkta försäljningspriser som konsekvens av allmän prispress och utförsäljningar förklarar att omsättningen blir lägre än föregående år. Marginalerna har påverkats negativt av de lägre realiserade försäljningspriserna. Generationsskiftet i produktportföljen som medfört utförsäljningar och lagernedskrivningar bedöms ha belastat resultatet med cirka -25 MKr. US dollarns utveckling under 2005 har dessutom påverkat bruttovinsten med cirka -9 MKr. Resultatet har belastats med kostnader för omstrukturering och andra engångskostnader om -36 MKr (0 MKr). Ytterligare effektiviseringsåtgärder pågår. Omstruktureringen har medfört att antalet anställda har minskat från 172 till 127. De kvalitetsrelaterade kostnaderna fortsätter att vara på en låg nivå genom en fortsatt mycket hög kvalitet på Doros produkter, även inom nya produktområden. Avskrivningarna har ökat till -10 MKr (-6 MKr) genom att avskrivningar sker av förra årets högre investeringar. Finansnettot har försämrats till -4 MKr (+8 MKr) genom uteblivna positiva valutakurseffekter som inträffade under 2004. Resultatet för koncernen före skatt uppgick till -75 MKr (27 Mkr) för perioden. Skattebelastningen har varit +8 MKr (1 MKr) genom att ökad uppskjuten skatt redovisas. Resultatet efter skatt uppgick till -67 MKr (26 MKr). Ökande marknadsandelar och förnyat sortiment Det första halvåret följde den normala säsongsmässiga trenden med en lägre försäljning jämfört med andra halvåret föregående år. Under andra halvåret ökar traditionellt sett försäljningen. Fjärde kvartalet nådde inte upp till samma nivå som kvartal 4, 2004 vilket dock var mycket bra pga ett stort antal framgångsrika produktlanseringar. Under andra kvartalet startade Doro och Skype, det globala internettelefonibolaget (The Global Internet Telephony Company™), ett samarbete om att leverera Skype-kompatibla konsumentprodukter. Försäljningen av doro 212 IPC med olika programvaror har utvecklats väl. Doro och digitaltelefoniföretaget Woize lanserade också ett nytt IP-telefonipaket för kostnadsfri telefoni tillsammans. Försäljningen av den framgångsrika doro 500-serien fortsatte att utvecklas väl och ytterligare modeller i serien har lanserats under året. Den trådade serien baserad på samma designkoncept gjorde 500-serien till Doros bredaste och mest sålda telefonserie genom tiderna. Under andra halvåret har lansering skett av doro 855 SIM som har en avancerad färgskärm samt SIM-kortsläsare som standard i telefonens basenhet. I sista kvartalet lanserades doro 430 som är en modern DECT-telefon med något större knappar än normalt. I kvartal fyra lanserade Doro wt86 är liten walkie-talkie som har marknadens längsta räckvidd på sex kilometer och Doro wt89, en trendig walkie-talkie-klocka. Doro har inlett ett samarbete med den prisbelönte svenske designern Thomas Meyerhöffer om att tillsammans utveckla en hel serie nya produkter, Doro Flexus. Serien, som hittills består av tillbehör till framför allt mobiltelefoner, kompletteras nu med flera universella tillbehör som förutom till mobiltelefoner även kan användas till musikprodukter och datorer. Dotterbolaget UpGrade Communication fortsätter att vinna projekt inom trådlöst bredband. Ett större projekt för att knyta samman olika banker på Färöarna har vunnits och levererats i kvartal två. Ett större WiMax projekt har levererats till den danska operatören Butler för att öka deras kapacitet i det egna nätverket som levererar högkapacitets-Internet till företag. I slutet av året vann UpGrade en av sina största orders någonsin - på 10 Mkr. Det är en större infrastrukturinvestering som valde trådlös överföring framför fiber. Inom ramen för det nya distributionsavtalet för RAD, världsledare inom produkter för ihopkoppling av data och telefoni, fortsätter införsäljningen. Ny organisation för ökat produkt- och kundfokus. En ny organisation trädde i kraft per den 1 september för ytterligare ökat fokus på kunder samt de nya affärssegmenten. Verksamheten har delats upp i fem Business Units. Den nya organisationen möjliggör att utvecklingstiden för nya produkter kan kortas ytterligare. Dect-patent och ändrade miljölagar Doro har under 2005 signerat licensieringsavtal med ägare av olika patent inom Dect-teknologin. I juni signerades ett avtal med Ericsson och i december motsvarande med Siemens. Doro är därmed ett av få företag som har rätt att använda denna patentskyddade teknologi. Doro har också gjort betydande insatser för att anpassa produktportföljen till de nya miljöregler som är under införande i EU. De nya reglerna gäller dels för farliga ämnen (RoHS), dels för elektroniskt skrot (WEEE). Doro kommer väl i tid ha anpassat sig till dessa nya regler när de börjar gälla.. Stigande US dollar under 2005. Under hela året har US dollarn fortsatt att stärkas. Detta har gett en allt större negativ inverkan på Doros marginaler. Merparten av Doros produkter köps i US dollar och säljs i olika lokala valutor. Doro skyddar sig mot US dollarns större fluktuationer genom att köpa optioner. Under en stor del av året har delar av optionerna använts för att minska effekterna av en stigande US dollar. Vid slutet av kvartalet var cirka 50 procent av de kommande sex månadernas nettoflöde i US dollar täckt genom optioner. Minskad balansräkning Koncernens balansomslutning har minskat jämfört med slutet av förra året till 270 MKr (307 Mkr). Investeringar uppgick till 9 MKr (9 MKr). Goodwill uppgår till 14 MKr (14 MKr). Kassa och outnyttjade krediter uppgår vid kvartalets slut till 17 MKr (67 MKr). Nytt kreditavtal har tecknats för 2006. Lagret har minskat med 46 MKr till 72 Mkr (119 MKr). Ett intensivt arbete har pågått med att minska lager genom utförsäljning av äldre modeller samt att minska normalt lager. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt i kvartalet om 13 MKr (+32 MKr). Det ackumulerade kassaflödet uppgår till – 44 MKr (-28 Mkr). Kassaflödet är säsongsmässigt normalt negativt under de första nio månaderna. Det omfattande programmet för neddragning av lager har resulterat i väsentligt lägre inköpsvolymer. Leverantörsskulderna har minskat på grund av lägre inköp för att minska lager. Utsikter för innevarande år I samband med årsredovisningen offentliggörs kommer en kommentar till året att lämnas och denna kommer att kommenteras i samband med bolagsstämman den 15 mars. Händelser inträffade efter räkenskapsårets utgång Inga händelser av betydelse har inträffat efter bokföringsårets slut som påverkar denna rapport. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 39 MKr (53 MKr). Resultatet före skatt blev -71 MKr (15 MKr). Rapportering i enlighet med IFRS I enlighet med de krav som ställs på börsnoterade bolag inom EU från och med 2005, har Doro gått över till rapportering helt i enlighet med IAS/ IFRS (International Financial Reporting Standards). Denna delårsrapport är den fjärde gjord enligt IFRS. Påverkan för Doro är mycket liten. 2004 är omräknad och har en resultatförbättring om 3 Mkr på grund av att ingen planenlig avskrivning av goodwill sker. Det egna kapitalet i koncernen enligt svenska redovisnings-principer vid utgången av 2003 överensstämmer med det egna kapitalet enligt IFRS vid ingången av 2004. Vid utgången av 2004 blev det egna kapitalet enligt IFRS 3 Mkr högre till följd av att goodwill ej avskrivs enligt plan. En utförlig redovisning av arbetet har gjorts i Doros årsredovisning och en detaljerad redovisning finns i tabellerna på sidorna 8 och 9 i denna kvartalsrapport. I Doros årsredovisning finns vidare en redovisning av verkligt värde för finansiella tillgångar och skulder samt anläggningstillgångar. Någon skillnad fanns inte mellan bokfört värde och verkligt värde vid 2005 års slut, medan däremot resultatet förbättrats i perioden med 1 MKr. Bolagsstämma 15 mars Ordinarie bolagsstämma kommer att hållas den 15 mars kl 17.00 på Scandic Hotel Star i Lund. Kommande rapporter För 2006 har styrelsen fastställt följande rapporteringsdagar: 25 april, 20 juli, 19 oktober och 30 januari 2006. Delårsrapporterna kommer att finnas tillgängliga på Internet: www.doro.com. Delårsrapporten har gjorts med de nya reglerna för IFRS och är i övrigt med samma redovisningsprinciper som den senaste årsredovisningen och har inte varit föremål för översiktlig granskning av Doros revisorer. För mer information och telefonkonferens Välkommen att deltaga i Doros telefonkonferens för media och finansanalytiker måndag den 30 januari 2006, kl 10.00. Vänligen ring på telefonnummer 08-600 53 80. Möteskod är 17 56 54. För ytterligare information kontakta: VD Rune Torbjörnsen 046-280 50 61 eller vVD Ingvar Karlsson 046-280 50 62 Lund 30 januari 2006 Styrelsen Doro AB (publ) Organisationsnummer 556161-9429 Skiffervägen 80 SE-224 78 Lund, Sverige Telefon: +46 46 280 50 60 www.doro.com Doro WT 86 ; modern och kompakt walkie-talke med hela sex kilometers räckvidd. RAPPORT FÖR 2005 Alla belopp för 2004 är omräknade enligt IFRS. Värden för 2003 är inte omräknade. Alla nyckeltal är omräknade med det nya antalet aktier 4.295.000 efter omvänd split. RESULTATRÄKNINGAR (MKr) BALANSRÄKNINGAR I SAMMANDRAG (MKr) KASSAFLÖDESANALYS I SAMMANDRAG (MKr) EGET KAPITAL (MKr) ÖVRIGA NYCKELTAL KVARTALSVIS RESULTATUTVECKLING (MKr) KVARTALSVIS BALANSRÄKNING (MKr) KVARTALSVIS KASSAFLÖDESANALYS I SAMMANDRAG (MKr) FÖRSÄLJNING PER SEGMENT (MKr) RÖRELSERESULTAT EFTER AVSKRIVNINGAR PER SEGMENT (MKr) REDOVISNING AV EFFEKTER AV IFRS I samtliga jämförelsesiffror för 2004 är värdena justerade för effekter av IFRS enligt nedan. Siffror för 2003 är inte omräknade enligt IFRS. EGET KAPITAL (MKr) Den enda justering som gjorts är att goodwill inte skrivs av enligt plan.. RESULTAT EFTER SKATT (MKr) Den enda justering som gjorts är att goodwill inte skrivs av enligt plan. AVSTÄMNING AV RESULTATRÄKNING (MKr) AVSTÄMNING AV BALANSRÄKNINGAR (MKr) AVSTÄMNING AV KASSAFLÖDET (MKr) Inga väsentliga skillnader finns mellan kassaflödesanalysen enligt IFRS och tidigare redovisad kassaflödesanalys.