Delårsrapport (1 januari–31 mars 2008)

Report this content

Fortsatt stark tillväxt för Doros affärsenhet Care Electronics och resultat i linje med prognos

Omsättningen för Doros affärsenhet Care Electronics fortsätter att öka kraftigt. Omsättningen ökade till 19 Mkr (9 Mkr), vilket motsvarar en ökning på 128 procent jämfört med förra året. Bakom tillväxten låg lanseringen av den nya lättanvända mobiltelefonen HandleEasy 326gsm som har designats särskilt för äldre personer. Med sina enkla funktioner är den lätt att använda.

– Affärsenheten Care Electronics står nu för omkring 30 procent av Doros totala omsättning, jämfört med 15 procent 2007. Under andra kvartalet ska vi fortsätta investera i Care Electronics och få ytterligare fart på tillväxten genom fler produktlanseringar, säger Jérôme Arnaud, VD på Doro.

Under första kvartalet 2008 uppgick Doros totala omsättning till 71 Mkr (79). Den minskade omsättningen beror på att Doros verksamheter i Australien och Polen har sålts och att omsättningen inom affärsenheten Home Electronics minskade till 42 Mkr (60) under första kvartalet. Marknaden för Home Electronics är fortfarande tuff med en stark prispress.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1,1 Mkr, vilket är samma nivå som föregående år. Resultatet är en följd av förbättrade bruttomarginaler och lägre rörelsekostnader.

– Resultatet för första kvartalet var något positivt, vilket är i linje med vår prognos. Jag är nöjd över att vi för femte kvartalet i rad kan rapportera ett positivt resultat, säger Jérôme Arnaud.

Den tredje affärsenheten, Business Electronics, bidrog med en omsättning på 10 Mkr (10). De nya IP-telefonerna för företag väntas börja bidra positivt till omsättningen under årets andra kvartal.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jérôme Arnaud, VD, telefon: +46-46-280 50 05
Stefan Sjölin, CFO, telefon: +46-46-280 50 62

Den fullständiga delårsrapporten finns på www.doro.com