• Doro/

Doro tecknar distributörsavtal i USA med Brightpoint Inc. och får produktgodkännande för Doro Care Electronics

Report this content

Doro har tecknat ett distributionsavtal för den amerikanska marknaden med Brightpoint North America L.P. (“Brightpoint”), ett dotterbolag till Brightpoint Inc. I första hand avser avtalet Doros enkla mobiltelefoner för äldre. Samtidigt har den amerikanska myndigheten för reglering av telekommunikationer och radiofrekvensspektrum, FCC, godkänt fyra av Doros produkter från affärsenheten Care Electronics. Avtalet som omfattar både mobil- och andra telefoner inom Doro Care Electronics gäller för USA.

– Detta är ett starkt tillskott i vår internationella expansion via distributörer och det glädjer mig att vi nu tar steget in i USA med en av världens ledande distributörer säger Jérôme Arnaud vd Doro.

Den åldrande amerikanska befolkningen har precis som på Doros befintliga marknader ett stort behov av produkter som är anpassade efter deras behov. Marknaden för den här typen av produkter är fortfarande relativt oupptäckt och Doro tar nu en position som en av de första.

Godkännandet från FCC (Federal Communications Commission), som är den amerikanska motsvarigheten till svenska PTS, gäller tre av Doros enkla mobiltelefoner samt hemtelefonen MemoryPlus 319ph, som är en telefon för äldre med nedsatt minnesfunktion.

Den nu godkända telefonen MemoryPlus 319ph var en av de produkter som belönades med det åtråvärda amerikanska designpriset IDEA® tidigare i år.