Doros extrastämma: Anders Berg ny styrelseordförande

Vid Doros extra bolagsstämma idag valdes en ny styrelse. Anders Berg valdes till ny styrelseordförande efter Anders Bülow, som kvarstår i styrelsen som ledamot. Anders Berg har en bakgrund från ABB och Fläkt och har sedan 1998 haft olika befattningar som senior advisor och managementkonsult. Även Bo Kastensson, koncernchef för Bewator Group AB, valdes till ny styrelseledamot. I juni genomförde Doro en nyemission som ändrade Doros ägarstruktur. Efter diskussioner i olika ägargrupper som representerar ca 70 % av ägandet valde stämman en ny styrelse fram till nästa ordinarie bolagsstämma i mars 2007.

Till ny ordförande valdes Anders Berg, Stockholm. Anders Berg är född 1942 och har en civilekonomutbildning (DHS). Berg har haft ett flertal positioner inom ABB och Fläkt, däribland affärsområdeschef ABB Building Technical Services. 1998-2000 arbetade han som konsult för SMG och under 2000-2003 var han VD och senare rådgivare i Trio AB. Sedan 2003 arbetar han som senior advisor och managementkonsult i mindre och medelstora bolag. Anders Berg har inga andra styrelseuppdrag och äger inga aktier i Doro. Till ny ledamot valdes Bo Kastensson, Stockholm. Bo Kastensson är född 1951, har en fil.kand i företagsekonomi och är CEO för Bewator Group AB. Han var under 1979-1987 verksam inom A Johnsson gruppen i Sverige och Storbritannien inom metallhandel. Sedan 1992 har han varit CEO inom Bewator (tidigare Metric). Bo Kastensson är styrelseordförande i Senesistor Technology AB och äger 65.000 aktier i Doro. Styrelseledamöterna Kerstin Häregård, Ulf Körner, Joen Magnusson och Magnus Yngen hade anmält att de önskade ställa sina platser till förfogande. Styrelsens ordförande Anders Bülow hade anmält att han önskade avgå som styrelseordförande men kvarstå som ledamot av styrelsen. Efter dessa ändringar består Doros styrelse av Anders Berg (ordförande), Anders Bülow, Bo Kastensson, Tomas Persson och Rune Torbjörnsen. Styrelsens arvode fastställdes till att utgå med 170.000 kr utöver tidigare beslutade varav 100.000 kronor till Anders Berg (styrelsens ordförande) och med 70.000 till Bo Kastensson. Nästa rapport Kvartal tre: 17 oktober (nytt datum) Mera information Mera information om Doro kan hämtas på: www.doro.com. För frågor var vänlig kontakta: Styrelseordförande Anders Berg 0703-69 89 96 eller CEO Rune Torbjörnsen 046-280 50 61