• Doro/

God försäljning, men förlust i fjärde kvartalet till följd av dramatiska valutakursförändringar samt extraordinära reserveringar

Fjärde kvartalet 2008:
• Försäljningen ökade till 121,1 Mkr (113,9), en ökning med 6,3 procent.
• Rörelseresultatet (EBIT) blev –10,4 Mkr (6,1). Resultatet före skatt uppgick till –10,6 Mkr.
• Rörelseresultatet inkluderar engångsposter beräknade till –12,9 Mkr, till följd av valutaförändringar och reserveringar relaterade till omstrukturering av lager.
• Resultat per aktie efter skatt –0,69 (0,32).
• Orderingången uppgick till 105,5 Mkr, en ökning med 28,5 procent.

Helåret 2008:
• Försäljningen uppgick till 362,5 Mkr (346,3), en ökning med 4,7 procent.
• Rörelseresultatet (EBIT) blev –8,2 Mkr (9,2). Resultat före skatt uppgick till –10,1 Mkr.
• Resultat per aktie efter skatt –0,66 (0,43).
• Kassaflödet från verksamheten uppgick till –22,8 Mkr (–30,2), huvudsakligen till följd av lägre resultat och ökning av sysselsatt kapital.

VD Jérôme Arnaud kommenterar:
”År 2008 utvecklades i linje med vår strategi, med stabil tillväxt inom affärsenheten Care Electronics, vilken balanserade den lägre försäljningen inom Home Electronics och Business Electronics. Till följd av kraftiga svängningar i valutakurser under fjärde kvartalet samt en hastigt sjunkande efterfrågan på konsumentelektronik i främst Storbritannien, blev inte resultatet så positivt som vi förväntat oss.
Doro-koncernens försäljning under fjärde kvartalet 2008 ökade med 6,3 procent och orderingången ökade med 28,5 procent, som en följd av fortsatt god tillväxt inom Care Electronics. Denna affärsenhet har fördubblat sin försäljning jämfört med motsvarande kvartal förra året och svarar nu för 43,3 procent av koncernens försäljning. Under samma period har försäljningen inom Home Electronics och Business Electronics minskat med 21,7 procent.
Framgången inom Care Electronics är en följd av ökad efterfrågan på GSM-produkter och vår geografiska expansion till bland annat USA, där vi etablerade oss i november.
Under slutet av 2008 stärktes av US-dollarn kraftigt, vilket påverkade våra marginaler negativt. Osäkerheten kring valutakurser gjorde att vår styrelse tog beslut om en förnyad policy för valutasäkring samtidigt som vi höjde våra priser. Att kunderna accepterat det senare ser vi som ett tydligt tecken på att våra nischprodukter är efterfrågade av våra kunder och att de har förtroende för Doro.
Den tvära inbromsningen i ekonomin föranlett oss att förenkla vår organisation genom att göra våra tidigare tre affärsenheter till två. Från första kvartalet 2009 kommer affärsenheterna Home Electronics och Business Electronics att fusioneras till affärsenhet Home.
Vi är övertygade om att vår strategi att växa inom Care kommer att bidra till att vi kan förbättra resultatet. Vi har inlett offensiva satsningar att växa Care Electronics på våra kärnmarknader Norden och Kontinentaleuropa, medan vi fortsätter att etablera varumärket Doro på den amerikanska marknaden.
Jag övertygad om att Doro redan i början av 2009 är bättre rustat att möta de utmaningar som finns i nuvarande marknadssituation.”

Taggar: